Derfor sluttet Norges barne­minister i jobben

Kjell Ingolf Ropstad.(Foto: Annika Byrde, NTB )

Politiker Kjell Ingolf Ropstad har fått mye kritikk den siste tiden. Men hva er det egentlig han har gjort?

Ropstad sluttet nylig som barneminister. Han sluttet også som leder i partiet Kristelig Folkeparti (KrF). Ropstad hadde unngått å betale skatt.

Får låne leiligheter

Mange politikere får låne leiligheter i Oslo når de blir med i regjeringen. Grunnen til det er at mange politikere ikke bor i Oslo til vanlig. Ropstad er en av dem som fikk låne en slik leilighet.

Egentlig skal politikerne betale skatt for å bo i en sånn leilighet. Bortsett fra om man betaler skatt for en leilighet eller hus et annet sted i Norge, forklarer Aftenposten-journalist Nina Selbo Torset.

1. Ropstad var med i regjeringen. Nå skal han sitte på Stortinget. 2. Ropstad sa først at han bodde i huset til foreldrene i Agder. Senere sa han at han betalte regninger for dem. 3. Dette er leiligheten Ropstad fikk låne av statsministerens kontor. (Foto: Superpop, Randi Matland )

Mange ble sinte

Torset er en av journalistene som har vært med å finne ut av at Ropstad ikke betalte nok skatt. Slik gjorde han det:

• Ropstad sa at han bodde på rommet sitt hjemme hos foreldrene sine.
  • Han skrev at han hjalp foreldrene sine å betale regninger, men i virkeligheten gjorde han ikke det.
  • På den måten slapp han å betale skatt på leiligheten i Oslo. Den fikk han låne av kontoret til statsminister Erna Solberg. Dette sparte han mye penger på.
  • Han skulle ha betalt 175.000 kroner i skatt, som han ikke betalte.
Nina Selbo Torset (Foto: Aftenposten) sier: Det var mange som ble sinte på Ropstad for dette. I Norge er det sånn at alle voksne betaler skatt. Det gjør vi for at barn skal kunne gå gratis på skole, og sånn at vi kan få gratis behandling på sykehus hvis vi blir syke.

Har sagt unnskyld

Ropstad gjorde dette i fjor. Han har nå unnskyldt seg og skal betale tilbake pengene.

Lars Nehru Sand (Foto: Vidar Ruud, NTB) sier: Når en som er med på å bestemme, betaler mindre skatt enn han skulle, synes mange det er skikkelig dumt gjort.

Han jobber i NRK og følger norsk politikk.

Saken har ødelagt mye for Ropstad.

– Han hadde gjort en feil som var så dum at mange folk ikke ville stole på han mer. Da er det vanskelig for ham å være med og bestemme, sier Nehru Sand.

Fortsetter som politiker

De neste fire årene skal Ropstad jobbe som politiker på Stortinget. Der vil han jobbe hardt for at nordmenn skal begynne å stole på ham igjen, tror Torset.

– Han får bestemme mye mindre nå. Det ville han uansett gjort siden Jonas Gahr Støre skal bli statsminister istedenfor Erna Solberg. Men ved å slutte rett før han egentlig skulle, viser Ropstad at han tar feilen på alvor og er lei seg for at det skjedde, sier Nehru Sand.

– En dårlig vurdering

Ropstad har ikke vært tilgjengelig for en kommentar til Aftenposten Junior. Dagen han bestemte seg for å slutte i jobben, holdt han en pressekonferanse for norske journalister.

Han har flere ganger sagt at han gjorde en feil og har beklaget det.

– Jeg gjorde en dårlig vurdering som jeg ikke skulle ha gjort. Det er derfor jeg beklager så tydelig, sa han til Aftenposten like etter at han sluttet i jobben som barneminister.

Flere politikere har bodd gratis i Oslo og unngått å betale skatt, fordi de har sagt de fortsatt bor hjemme hos foreldrene. Det har Aftenposten avslørt.

Sindre Trygsland