– Alle som besøker Sveits, bør se Alpene

Dean (9) bor i Basel i Sveits.(Foto: Privat )

USAs president og Russlands president møtes for første gang som statsledere på et toppmøte i Sveits. – Ganske kult, sier Dean.

Topplederne Joe Biden og Vladimir Putin har valgt å møtes i Sveits.

Hva synes du om det?

– Ganske kult. Presidenten i USA er ikke bare president for USA, men han kan også bestemme ting som angår oss i andre land. Putin er president for Russland, som er et land som er mye større enn hele Europa.

Bor du langt unna den sveitsiske byen Genève hvor de etter planen skal møtes?

– Jeg bor i Basel. Det er kanskje tre timer med bil herfra. Jeg tror ikke vi kommer til å merke det.

Hva synes du norske barn bør oppleve om de reiser til Sveits?

– De må komme og se Alpene. Om vinteren er det kjempefint å stå på ski her.

Har du en drøm for det kommende året?

– Jeg håper at vi kan dra på leirskole for å stå på ski. Egentlig skulle vi gjort det nå i 4. klasse.

Hvordan har dette skoleåret vært for deg?

– Pandemien har ikke gjort skoledagene så annerledes enn hvordan det var før. Det er bra jeg går i 4. klasse og ikke i 5. klasse, hvor de må bruke munnbind. Jeg måtte bare bruke munnbind når jeg gikk for å spille trommer.

Hva skal klassen din gjøre som avslutning før ferien?

– Vi skal ha prosjektuke og stemme over hvilket tema vi skal jobbe med.

Hva pleier du å gjøre i sommerferien, og hva gleder du deg til i år?

– Jeg pleier å dra til Montenegro og til Norge. I Montenegro har besteforeldrene mine et hus ikke langt fra sjøen. Der kan jeg bade. I Norge er jeg sammen med familie og venner. Jeg elsker å ha ferie, for da kan jeg være oppe lenge om kvelden.

Dean elsker å stå på ski. (Foto: Privat )

Dean (9)

1. 1Søsken: 0
  2. 2Bor: Basel i Sveits
  3. 3Favorittfag: Gym og matte
  4. 4Favorittmat: Pizza, lasagne, fylt paprika
  5. 5Hovedstad: Bern
  6. 6Språk: Tysk, fransk, italiensk, retoromansk (et romansk språk)

For ti år siden besøkte USAs president Joe Biden Russland som visepresident. Denne uken møtes de igjen som presidenter. (Foto: Alexander Zemlianichenko, AP/NTB )

Sveits

1. 1Det bor rundt 8,5 millioner innbyggere i Sveits.
  2. 2Sveits er et veldig lite land.
  3. 3Over halvparten av Sveits (70 prosent) består av fjellområder.

Fotballstjernen Mohamed Salah spilte for det sveitsiske laget Basel fra 2012 til 2014. (Foto: Ruben Sprich, Reuters/NTB )

Anne Myklebust Odland