Er lei av all volden i Sverige

En ung jenter med et blått hodeplagg står og holder armene i kors og ser i kameraet.

Sidra fra Rinkeby i Sverige synes det må bli slutt på all skytingen.(Foto: Josefine Stenersen )

De siste årene er mange blitt skutt og drept i Sverige. Sidra (11) er blant dem som vil gjøre noe med dette.

I fjor ble 64 mennesker drept med skytevåpen i Sverige. Det er seks ganger så mye som i Norge, Danmark og Finland til sammen, skriver VG.

11 år gamle Sidra fra Sverige har merket at landet har et problem.

– Noen ganger våkner jeg på natten av at jeg hører skudd. Da er det vanskelig å sovne igjen. Jeg får en klump i magen og blir redd for at skuddene skal gå gjennom vinduet og skade noen i familien min, forteller hun.

Flere politibiler står samlet.

Den siste tiden er det blitt sendt ekstra politibetjenter til Stockholm for å hjelpe til.(Foto: Adam Ihse, TT/NTB )

Er lei

Sidra bor Rinkeby. Det er et område utenfor Stockholm hvor det har vært mye problemer med gjenger og vold. Sidra er lei av all volden som har vært i Sverige de siste årene.

Og nå har hun lyst til å gjøre noe med det. Derfor har hun laget en presentasjon som handler om en fremtid uten vold og skyting. Den viste hun frem på skolen.

En ung jente med mørk bukse, mørk vest og hvit genser og med blått hodeplagg står foran en skjerm og snakker.

Sidra holdt foredrag blant annet for en sjetteklasse. Mange synes hun var modig.(Foto: Josefine Stenersen )

Sidra har også vært med i en dokumentar på Sveriges største TV-kanal. Hun har en beskjed til dem som skyter og dreper:

– Vi er alle én familie på jorden. Vi har kanskje ikke samme blod, men vi er alle fra jorden. Og vi bør ikke drepe eller slå hverandre, sier Sidra.

Hun mener at de som styrer i landet, bør gjøre enda mer for å stoppe volden.

Mange barn

Mye av skytingen og volden i Sverige skjer fordi flere kriminelle gjenger krangler. Som regel går det bare ut over dem som er med i gjengene.

Mange barn blir også lokket til å være med i gjengene.

Denne jenta legger ned blomster der en gutt i klassen hennes ble skutt og drept i Sverige. Han var bare 15 år gammel.(Foto: Magnus Hjalmarson Neideman )

– At dette skjer nå, er fordi mange sitter i fengsel, sier Frida Svensson.

Hun har skrevet mye om volden i avisen Svenska Dagbladet.

Når de som pleide å bestemme i de kriminelle gjengene, sitter i fengsel, blir det en slags krig om hvem som skal ta over og ha mest makt, forteller hun.

Sverige har større problemer med kriminelle gjenger enn hva Norge har.

En kvinne med mørkt hår holder hendene i lommen og har på seg en svart bukse og svart overdel.

Frida Svensson har skrevet mye om situasjonen i Sverige.(Foto: SvD )

Kan det ta slutt?

Ardavan Khoshnood har forsket på kriminalitet i Sverige. Han mener det er to ting Sverige må gjøre nå:

• Først må de arrestere dem som er kriminelle og gi dem lange fengselsstraffer
  • Så må de passe på at ikke nye personer blir med i de kriminelle gjengene
En mann iført dress ser inn i kameraet.

Ardavan Khoshnood tror fortsatt problemene i Sverige kan løses.(Foto: Privat )

– Det absolutt viktigste er å forhindre at nye personer, som oftest barn, blir med i disse gjengene. Sverige må gjøre sånn at skolene kan hjelpe barn som kanskje havner utenfor, sånn at de ikke begynner i gjengene.

Khoshnood sier han vet om barn så unge som ni og ti år som blir med i gjengene.

Tina Harr,
Sindre Trygsland