Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

Hvorfor er ulven redd for mennesker?

Hei!

Hvorfor er ulven redd for mennesker?

Hilsen Viktor (4)

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
Tre ulver står i et snødekket vinterlandskap og uler, så frostrøyken stiger fra munnen.
Dyrlege

Ola Brynildsrud

Ola bestemte seg for å bli dyrlege da han var ti år. Han synes sjiraffer er verdens stiligste dyr.

Hei, Viktor!

Det er klokt av ulven å være redd for oss.

Smarteste dyrene

Mennesket er uten tvil det farligste dyret på jordkloden. Vi er det smarteste dyret som finnes, vi har skytevåpen, og vi jakter i flokk. Som om ikke det var nok, er mange i tillegg redd for ulv og synes det er bedre å drepe ulven enn å leve i frykt.

Farlige mennesker

De ulvene som ikke er redd for mennesker, lever ikke lenge, og dermed blir det bare de ulvene som skyr oss, som blir igjen. Disse ulvene har lært seg at mennesker er farlige, og denne lærdommen føres videre fra mor til barn.

Ikke redde

Et bevis på at det må være slik, er at ulver som bor i områder der det nesten ikke finnes mennesker, for eksempel nord i Canada, ikke er like redd for mennesker. Disse ulvene har ikke lært seg hvor farlige mennesker er, for de fleste av dem har aldri sett mennesker. De er mer nysgjerrige enn ulvene vi har i Norge, men fremdeles for redde til å angripe.

To ben

Dette kan ha noe å gjøre med at mennesker står oppreist på to ben. Det gjør nemlig også bjørner, som ulven også er redd for.

Dyrevennlig hilsen fra Ola

Ola Brynildsrud