Årets klima­toppmøte er i hjemlandet til Haneen

Byen Alexandria ble grunnlagt av Aleksander den store for over 2350 år siden.(Foto: Shutterstock )

– Jeg har lagt merke til klimaforandringer i Egypt, sier Haneen. Nå er hun glad for at statslederne skal samles i Egypt.

Haneen (10)

• Bor: Alexandria i Egypt
  • Familien min: Mamma, pappa, fire søstre og én bror
  • Språk: Arabisk
  • Interesser: Turn og svømming
  • Typisk matrett: Koshari (ris og linser med tomatsaus og sprøstekt løk)
Haneen En ung jente med svarte fletter på begge sier av hodet sitter inne i et beige rom og smiler mot fotografen. sier: Asmi hu Haneen (jeg heter Haneen, på arabisk).

Skoledagen min:

– Jeg står vanligvis opp klokken 06 og drar til skolen rundt 6.30. Først møtes vi til morgensamling med morgengymnastikk. Etter det går vi til klasserommet. Vi har fem skoletimer og én pause på ti minutter i løpet av skoledagen.

Fritiden min:

– Etter skolen spiser jeg lunsj, ber og gjør skolearbeid. Når jeg er ferdig med det, ser jeg TV, eller jeg spiller på telefonen min. Interessene mine er turn og svømming. Det driver jeg med på fritiden.

Drømmen min:

– En drømmedag for meg ville vært at alle skoletimene var turn! Ellers er drømmen min å bli politi.

Haneen driver med turn og svømming. (Foto: Privat )

Klimakonferansen:

– Jeg synes det er et stort og viktig skritt at Egypt er vert for klimakonferansen. Det statslederne blir enig om på møtet, kan være med å redde Jorden fra klimakrisen.

– Jeg har lagt merke til klimaforandringer i Egypt. For eksempel i sommer, var det så varmt at jeg nesten ikke klarte å holde ut. Vi måtte kjøpe en ekstra vifte. Månedene januar og februar er også blitt kaldere. I fjor snødde det i Alexandria. Det er første gang jeg har opplevd det.

Visste du dette om Egypt?

• Egypt er et av de mest solrike landene i verden, med ti timer sol om dagen i snitt. 90 prosent av landet er ørken.
  • De fleste i Egypt bor langs elven Nilen, som er den nest lengste elven på jorden.
  • Folket i gamle Egypt var kjent for å elske katter. De trodde kattene var magiske vesener, og det var forbudt å behandle dem dårlig.
  • Verdens første dyrekirkegård ble funnet i Egypt.

I gamle dager mumifiserte egypterne noen katter etter at de var døde!(Foto: Mohamed Hossam, EPA/NTB )

Anne Myklebust Odland