Stor test: – Det er den beste julebrusen jeg har smakt!

To gutter og en jente sitter oppå et bord og smiler ved siden av en pappeske som er pyntet med glitter og reinsdyr og det står syv flasker med rød drikke i foran.

Rui (10), Saga (9) og Elias (10) fra Oslo har testet julebrus. De kunne ikke se brusene de smakte på. (Foto: Stein J. Bjørge, Aftenposten )

Det finnes mange forskjellige julebrus. Men hvilken smaker best?

Slik testet vi

Julebrusen var skjult inne i en eske. Hver gang en ny julebrus ble tatt frem, måtte Rui, Saga og Elias snu seg vekk. Derfor visste de aldri hvilken julebrus de smakte på.

Etter å ha smakt på alle julebrusene ga hver av testerne sitt terningkast. Så fant vi terningkastet som var gjennomsnittet (midt i) av det testerne mente.

Dette betyr terningkastene

1. 1Forferdelig
  2. 2Dårlig
  3. 3Helt OK
  4. 4Smaker godt
  5. 5Kjempegod
  6. 6Ny favoritt

Solo Super Julebrus

– Det er den beste julebrusen jeg har smakt! Det smaker bringebær, og jeg liker bringebærsmak, sier Rui.

Han er ikke i tvil om at denne brusen fortjener terningkast 6. Saga og Elias synes den er litt for søt.

– Det er ikke den beste jeg har smakt, men den er veldig god, sier Saga.

Terningkast: 5

Foran står en pappeske med julepynt på som er åpen foran og inni står tre blå drikkebokser med sugerør opp gjennom pappesken og bak sitter tre barn og smiler og ler.

Tidligere har julebrusen fra CB gjort det dårligst i vår test. Hva synes testerne i år?(Foto: Stein J. Bjørge, Aftenposten )

Julebrus fra Christianssands Bryggeri

Gjengen er litt usikre på hva denne brusen smaker.

– Det smaker litt som appelsin. Men jeg synes det passer, sier Elias.

Saga synes det smaker «litt jordbær, litt rart og ikke så godt».

– Den er søt, men jeg føler ikke den har så mange bobler. Den burde ha mer bobler, mener Rui.

Terningkast: 4

Tre barn lener seg over sugerørene på pappesken og drikker, inni pappesken står tre brusflasker med brun drikke.

Hamar og Lillehammer Julebrus

– Jeg synes den er veldig søt, og smaken er ganske annerledes. Jeg liker denne bedre enn de andre! sier Saga.

Denne julebrusen pleier å være en stor favoritt i testene våre. Den gjør det godt også i årets blindtest.

– Den smaker bringebær og har masse bobler, sier Rui.

Alle tre sier de ville kjøpt denne på butikken.

Terningkast: 5

Syv forskjellige flasker med nisser og julemotiv på står oppstilt på rekke.

Dette er alle julebrusene som ble testet.(Foto: Stein J. Bjørge, Aftenposten )

Tante Hedvigs Julebrus

Testerne har ulike meninger om denne julebrusen, som kommer fra Tromsø.

– Den har mer fruktsmak, mener Elias.

Han liker den godt, mens de to andre synes den smakte rart og har for lite bobler.

– Jeg likte ikke smaken først, men jeg likte den bedre etterpå, sier Saga.

Terningkast: 4

Tre barn lener seg over pappesken og drikker fra sugerørene, inni pappesken står tre røde drikkebokser.

Hansa Lett Julebrus

– Jeg liker den! Den har godterismak. Jeg husker ikke hva slags godteri, for jeg har spist over hundre forskjellige typer godterier, sier Rui.

Saga synes derimot den var god først, men hadde dårlig ettersmak. Hun mener den smaker bringebær og veldig søtt.

– Jeg tror det smaker en frukt som er brun. Jeg synes den er kjempegod, sier Elias.

Grans Julebrus

Denne brusen har testerne veldig ulike meninger om.

– Terningkast 6! Jeg liker jordbærsmaken. Min favoritt i dag! sier Elias.

Saga synes også den er veldig god. Ikke for søt og passe boblete, mener hun. Mens Rui synes dette er dagens verste brus.

– Kan jeg få drikke vann? Det smaker kirsebær, så jeg liker den ikke. Jeg hater kirsebær! sier han.

Terningkast: 5

Nå står det bare en rød drikkeflaske inne i pappesken og det går tre sugerør opp fra den, jenta og gutten drikker mens den andre gutten sitter bak og ser tenksom ut.

Sunniva Iste Julebrus (sukkerfri)

Iste med julebrus-smak slo ikke godt an hos testerne.

– Jeg liker den ikke. Veldig rar smak, mener Rui.

De synes ikke julebrus-smak uten brus funker noe bra.

– Den smakte jordbær og bringebær og appelsin. Det er en veldig rar smak, litt vond, mener Saga.

Terningkast: 2

Det ble solgt 21 millioner liter julebrus i Norge i fjor. Kilde: NRK