Denne rosa beveren er populær i Kina

Tre tegnede rosa bevere ved siden av hverandre. Alle er samme figur, men med ulikt ansiktsuttrykk. Den til venstre blunker, den i midten ser nøytral ut og den til høyre skuler og ser sint ut.

Loopy er søt og snill, men kan også være sint og lei.(Foto: Skjermbilde/welcon.kocca.kr )

Mange unge kinesere kjenner seg igjen i frustrasjonen til tegneseriefiguren Loopy.

Hvem er Loopy?

Loopy dukket først opp i en sørkoreansk tegneserie for 20 år siden. Hun var kjent som den sjenerte og snille bestevennen til pingvinen Pororo.

Men for noen år siden begynte hun å oppføre seg litt annerledes. Hun var fremdeles snill og søt, men hun turte nå å vise at hun også var sint, sliten og lei.

En illustrert rosa bever som ser sliten ut. Hun sitter med en blyant i hånden og skriver i en bok. Beveren er omgitt av bøker.

Loopy blir ofte sliten, fordi hun har så mye å gjøre.(Foto: Instagram )

Hvorfor er hun blitt så populær nå?

Det var først da Loopy fikk sine egne meme, at hun ble stor kjendis i Kina.

Mange sendte bilder og videoer av Loopy til hverandre når de var misfornøyde og lei av skole eller jobb.

Hvorfor er de unge slitne?

Kristoffer Rønneberg (Aftenposten) Nærbilde av en mann med mørkt hår og et alvorlig ansiktsuttrykk. sier: Det er nok mange unge i Kina som kjenner seg igjen i Loopy.

Det sier Kristoffer Rønneberg. Han er journalist i Aftenposten og kan mye om Kina. Han forteller at mange unge kinesere opplever mye press fra både skolen og familien.

– De jobber veldig hardt for å få gode karakterer på skolen. Når de er ferdig på skolen, prøver de hardt å finne seg en jobb, sier han.

Det er mange arbeidsledige i Kina, og de som har en jobb, må ofte jobbe veldig mye.

Det er vanlig at de starter på jobb klokken ni om morgenen og ikke er ferdig før klokken ni om kvelden. De fleste jobber seks dager i uken og har bare fri på søndager.

Hvorfor må de bruke Loopy til å klage?

De som bestemmer i Kina, tillater ikke at folk diskuterer eller snakker om hvordan de gjør jobben sin. Hvis noen sier eller skriver noe som lederne oppfatter som kritikk, kan de havne i trøbbel og til og med ende opp i fengsel.

– Ingen i Kina kan si på sosiale medier at de er misfornøyde. Da må de finne andre måter å si det på, sier Rønneberg.

Loopy er blitt et symbol på dette. Istedenfor å skrive at de er misfornøyde, sender de heller memes av Loopy til vennene sine.

Kilder: NRK, South China Morning Post

Anna Leah Poppe