Ti ting du bør vite om Sabrina Carpenter

Sabrina Carpenter smiler bredt i en mørk leppestift, langt lyst blondt hår med en lugg som ligger på siden av ansiktet hennes, og hun har en mikrofon i hånden som er dekket i paljetter og en gul topp med paljetter her og der.

Sabrina Carpenter på en konsert i juni.(Foto: Cheney Orr, Reuters/NTB )

Hun har aldri spist McDonalds, og kjærlighetslivet holder hun (litt) hemmelig. Dette er Sabrina Carpenter.

Sabrina Annlynne Carpenter

• 25 år
  • Fra Pennsylvania i USA
  • Sanger og skuespiller, men mest kjent som popstjerne
  • Hennes største låter er «Feather», «Espresso», «Nonsense» og «Please Please Please».
  • Hun har vært med i Disney-serien «Her er ditt liv, Riley» og Netflix-filmen «Tall Girl».

1. Miley Cyrus-konkurranse

Som barn kom Carpenter på tredjeplass i en talentkonkurranse som Miley Cyrus hadde på nettsiden sin. Etter det fikk hun en rolle i en TV-serie og ble interessert i skuespill.

Sabrina har langt, lyst blondt hår med en sideskill og glitrende sminke på seg, et sølvsmykke og en lang elegant kjole som er svart og stram uten ermer øverst, før et stort skjørt er sydd på rett over knærne som ligner på en stor lyseblå sky.

Sabrina Carpenter på årets Met Galla, som er en stor kjendis-fest.(Foto: Evan Agostini, AP/NTB )

2. Gikk på hjemmeskole

Popstjernen vokste opp i et fullt hus. Hun har nemlig tre eldre søstre. Sammen med dem gikk hun aldri på vanlig skole, men hadde hjemmeundervisning.

3. Tok helt av med kaffesang

Carpenter har holdt på i mange år, men sangkarrieren eksploderte med låten «Espresso» tidligere i år.

4. Hemmelig kjæreste ...?

I musikkvideoen til den nye låten «Please Please Please» har hun med seg skuespiller Barry Keoghan. Flere tror de to er kjærester i virkeligheten, men Carpenter ønsker ikke dele for mye om sitt forhold til ham. Men de henger mye sammen, har hun sagt.

Barry Keoghan har kort mørkt hår, lysblå øyne og mørke bryn og han har på seg en lysbrun skinnjakke og har et litt alveaktig utseende med spisse ører.

Skuespiller Barry Keoghan og Sabrina Carpenter er gode venner. Kanskje mer enn venner? (Foto: Dan Steinberg, AP/NTB )

5. Familie i The Simpsons

Tanten hennes, Nancy Cartwright, har også en kjent stemme: Hun er stemmen til Bart Simpson i TV-serien og filmene om The Simpsons.

6. Sang med norske girl in red

Carpenter synger på låten «You Need Me Now?» av girl in red, altså Marie Ulven Ringheim fra Norge.

En ung kvinne med brunt hår i midtskill holder en mikrofon og ser utover noe

girl in red(Foto: Anna Kurth, AFP/NTB )

7. Hun er lav

Carpenters nye album heter «short N’ sweet», som betyr kort og søt. Det passer bra til Carpenter, som er 151 centimeter høy.

Carpenter går ut på scenen og skal til å stille seg mellom to korister som står og smiler foran mikrofoner i helvite klær, mens Sabrina har en lysgul minikjole og langt blondt hår.

8. Vingardium leviosa

Hun elsker Harry Potter! Hun fikk sin egen tryllestav da hun besøkte Harry Potter-parken i Florida, og sier at hun stadig vekk tryller med den. Kanskje ikke tilfeldig at hun har en sang som heter «Feather», altså fjær?

9. Aldri spist McDonald’s

I et intervju ble Carpenter servert McDonald’s-mat, men hun kunne ikke spise det, sa hun. Hun har aldri spist der før, og hun sparer det til når hun har oppnådd noe spesielt!

Sabrina da hun var yngre, litt mørkere blondt hår, blå øyne, mørke bryn og gulløredobber i en rosa kjole.

Sabrina Carpenter i 2017. Da var hun 18 år gammel og jobbet for Disney.(Foto: Chris Pizzello, AP/NTB )

10. Rodrigo-drama

Mange tror at Olivia Rodrigo og Carpenter ikke er venner. I «Drivers licence» synger Rodrigo trolig om ekskjæresten sin Joshua Bassett. Carpenter var sammen med ham etter at Rodrigo var det. I «Because I Liked a Boy» synger Carpenter at hun ikke har noe å unnskylde seg for. Men ingen av dem har bekreftet at sangene handler om hverandre.

Olivia Rodrigo har mørkt hår i en stram hestehale, brune øyne, eyeliner og mørkerøde lepper i en svart stroppløs kjole, fotografert på rød løper på et prisutdelings-event.

Olivia Rodrigo.(Foto: Chris Pizzello, AP/NTB )

Kilder: Vox.com, medium.com, americansongwriter.com, msn.com, ladbible, the rolling stone, wired.

Mina Madeleine Nystuen