Slik skriver du et leserinnlegg

Illustrasjonsbilde av to unge barn som står overfor hverandre, foran en svart tavle, med hver sin tomme snakkeboble tegnet på tavlen.

Har du lyst til å skrive leserinnlegg i Aftenposten Junior? Er du kanskje usikker på hvordan du gjør det?

Amalie Lereng jobber i Aftenposten med meninger fra unge lesere. Her deler hun en liten oppskrift på hvordan du kan skrive et leserinnlegg.

1. Velg hva du skal skrive om

Amalie Lereng, Aftenposten Et nærbilde av en kvinne med langt, lyst hår er klippet ut og plassert over en oransje bakgrunn, og det er en hvit bord rundt kvinnen. sier: Det bør være et tema du synes er viktig. Spør deg selv: Er det noe som gjør meg sint? Er det noe jeg synes er dumt? Eller er det noe jeg synes er bra?

2. Begynn teksten med en innledning

Her er det lurt å gå rett på sak og skrive akkurat hva du mener. For eksempel: «Lekser er urettferdig.»

3. Skriv hvorfor du mener det du mener

Det er fint å ha flere grunner (argumenter). Hvis du skriver om lekser, kan du spørre deg selv: Hvorfor synes jeg lekser er urettferdig?

Her er noen eksempler på argumenter du kan bruke hvis du skriver om lekser: «Ikke alle barn har foreldre som kan hjelpe dem med leksene hjemme», og «barn burde ha mer fritid etter skolen».

4. Skriv en kort avslutning

Du kan for eksempel avslutte med en beskjed (oppfordring) til dem som leser: «Alle lærere burde tenke seg om før de gir lekser!» Du kan også stille et spørsmål: «Så hva er egentlig bra med lekser?»

Amalie Lereng, Aftenposten Et nærbilde av en kvinne med langt, lyst hår er klippet ut og plassert over en oransje bakgrunn, og det er en hvit bord rundt kvinnen. sier: Når du skriver avslutningen, kan du spørre deg selv: Hvorfor er det jeg skriver om, viktig for dem som leser? Hva vil jeg folk skal huske når de har lest teksten min?

Det kan være litt skummelt å skrive sitt første leserinnlegg. Denne listen er ment som tips. Det aller viktigste er at du skriver om noe du synes er spennende!

Våre leseres meninger

Et bilde med utklipp av tre artikler som er satt sammen på en blå bakgrunn.

Disse leserinnleggene sto på trykk i avisen i 2022.(Foto: Faksimile Aftenposten Junior )

Her er tre leserinnlegg som har stått på trykk i Aftenposten Junior. Klikk på overskriftene nedenfor for å lese meningene:

– Jeg håper krigen tar slutt

Skrevet av Sivert (10)

«Vi må redde ulvene»

Skrevet av Alfred (6)

– Det er bare et eventyr

Skrevet av Maria (11)

Vil du dele din mening?

Aftenposten Junior En gul Aftenposten Junior maskot som har to bein, tre hårtuster som stikker rett opp og et bredt smil i ansiktet. sier: Vi ønsker oss enda flere meninger. Send oss ditt leserinnlegg til post@aftenpostenjunior.no. Tre lesere får en Aftenposten Junior-T-skjorte.
Aftenposten Junior