Anmeldelse: «Tre nøtter til Askepott»

En jente med lyst hår, ull-lue og gammeldagse klær med pil og bue på ryggen står ved siden av en gutt med mørkt krøllete hår med elegante prinseklær ute i et snølandskap.

Astrid S og Cengiz Al spiller Askepott og prinsen i den nye «Tre nøtter til Askepott»-filmen. (Foto: Nordisk Film Distribusjon )

Askepott er popstjerne, stemoren er skumlere, og filmen mer dramatisk. Men er nye «Tre nøtter til Askepott» bedre enn den gamle?

Mange barn ser på «Tre nøtter til Askepott» på julaften. Selv om filmen er laget lenge før foreldrene deres var barn og det er en mannestemme som har alle stemmene i filmen.

Nå er det laget en ny versjon, der popstjernen Astrid S spiller Askepott.

Annika (Foto: privat) En jente med rødt hår, brune øyne og regulering som smiler. sier: Den er morsom! Det er fint at den er ganske lik den gamle filmen.

Sammen med Erling har hun anmeldt den nye filmen for Aftenposten Junior.

Strengere stemor

Filmen handler om foreldreløse Askepott som blir behandlet dårlig av stemoren sin. Så møter hun prinsen. Men stemoren gjør alt for at Askepott og prinsen ikke skal bli sammen.

Astrid S og de andre skuespillerne er veldig flinke, mener anmelderne.

Erling (Foto: privat) En gutt med lyst hår og lilla hettegenser smiler forsiktig. sier: Jeg synes stemoren er litt for streng, hun er strengere enn den originale.

Men de synes ikke det ble for skummelt.

– Det er litt bra at hun er streng, da ble det mer spennende, sier Annika.

En dame med lyst hår som er satt opp nesten som en krone og kledd i mørk kjole med kappe står bak ryggen på en jente med lang lys flette og tjenestepike-aktige klær som ser skremt ut.

Stemoren i filmen er veldig streng, mener Erling og Annika. (Foto: Nordisk Film Distribusjon )

Morsom danselærer

De synes også det er noen veldig morsomme karakterer i filmen. Spesielt prinsens danselærer. Og stesøsteren.

– Da hun møter prinsen på ballet og snakker om erter og bønner – det var morsomt! sier Annika.

I den nye filmen er det også flere forskjellige typer mennesker. Blant annet folk med ulik hudfarge, og det er to gutter som blir forelsket.

– Før i tiden var det diskriminering mot homofile og folk med mørk hud, så det er bra at de brukte det her, mener Annika.

En jente med ull-lue og bart i fjeset sikter med en pil og bue ute i et snødekt landskap.

Askepott er veldig god til å skyte med pil og bue. (Foto: Nordisk Film Distribusjon )

Trekker ned

De liker også at det er mange fine dyr i filmen. Men to ting trekker litt ned:

• Det er litt mye romantikk
  • Noen ganger er det ikke helt troverdig. Som da prinsen ikke kjenner igjen Askepott da hun har på et gjennomsiktig slør, mens vi som seere ser at det er henne
En gutt med mørkt hår står tett inntil og danser med en jente med lyst hår og et gjennomsiktig slør med diamanter på foran ansiktet.

Det er litt rart at prinsen ikke kjenner igjen Askepott når hun har på dette gjennomsiktige sløret, mener anmelderne. Hva mener du?(Foto: Nordisk Film Distribusjon )

Den gamle er bedre

2021-versjonen av Askepott funker bra som julefilm, mener begge.

– Jeg fikk julestemning, sier Annika.

Hun gir filmen en femmer, mens Erling gir en sterk firer. Begge ville gitt den gamle filmen er sterk sekser.

– Den gamle er mer original. Nå prøvde de å lage en film som vi allerede har sett. Det er bedre å finne på en egen film, mener Erling.

Men noen ting er bedre med den nye, mener de. Det er bedre effekter, for eksempel det magiske støvet som kommer ut av nøttene.

– Jeg likte denne filmen, fordi den er litt mer moderne, sier Annika.

Visste du?

«Tre nøtter til Askepott» ble laget i Tsjekkia for snart 50 år siden. Hvert år ser over 700.000 nordmenn den på julaften.

Dette betyr terningkastene

6: En av tidenes beste filmer!

5: En veldig god film.

4: En bra film, men ligner på filmer jeg har sett før.

3: En helt OK film.

2: En ganske dårlig film.

1: En av tidenes dårligste filmer!

En jente med hvit lue og lyseblå kappe drikker en kopp med vann nede ved vannkanten ved siden av en hvit hest ute i et snødekt landskap med fjell i bakgrunnen.

Det er mange fine dyr i filmen, blant annet hester, ugler og rev.(Foto: Nordisk Film Distribusjon )

Disse terningkastene har «Tre nøtter til Askepott» fått:

VG: 3

NRK: 5

Dagbladet: 4

Aftenposten: 4

«Tre nøtter til Askepott»

• Går på kino nå
  • Spiller i filmen: Astrid Smeplass (Askepott), Cengiz Al (Prinsen), Ellen Dorrit Petersen (Stemoren)
  • Aldersgrense: 6 år