Kyara Mariel: – Peruansk mat er virkelig godt

En stor by med høye bygninger går helt ut til klippekanten ved en blå-grønt hav.

Kyara Mariel bor i hovedstaden i Peru: Lima. (Foto: Shutterstock )

I Peru er det vanlig å spise grillet marsvin.

Kyara Mariel (7)

• Bor: Lima i Peru
  • Språk: Spansk
  • Familie: Pappa, mamma og valpen min, Panarabitt
  • Helten min: Mamma. Hun passer på meg, er veldig snill og elsker meg.
  • Interesser: Fotball. Jeg heier på det peruanske fotballaget.
Kyara Mariel En jente med svarte musefletter og fotballdrakt og flagg i hvitt og rødt smiler mot kameraet. sier: Me llamo Kyara Mariel (Jeg heter Kyara Mariel, på spansk).

Skoledagen min:

– Jeg liker å gå på skolen. Da kan jeg være med vennene mine og lærerne mine – som jeg liker, lære nye ting og leke. Jeg liker tirsdager best, fordi da har vi musikk. Jeg liker at vi kan lære et instrument på skolen. Jeg lærer å spille xylofon.

Fritiden min:

– Jeg liker å leke med Lego, danse, tegne og synge. Jeg har en folkedrakt som jeg har på meg når vi danser til peruansk musikk. Det er ofte fløyter og trommer.

En ung jente med mørkt hår og et bredt smil står foran et rødt og hvitt flagg og ballonger, iført en drakt med svart skjørt med mange broderier og farger på og en rød jakke og hodeplagg som også har mange broderier.

Kyara Mariels peruanske folkedrakt.(Foto: Privat )

Mat i Peru:

– Peruansk mat er virkelig godt, alle burde smake! Det er vanlig å spise ceviche, som er rå fisk i sitronsaft. Retten «cuy» er peruansk marsvin. Det er et av de mest populære dyrene å spise på restaurant i Peru. Ofte fylles marsvinet med krydder og grilles over flammer. Vi spiser det med poteter og dipp, gjerne med fingrene.

Et hvitt og oransje marsvin, som minner om en tykk rotte med rundere ansikt og uten hale, ser overrasket inn i kameraet, fra en hvit bakgrunn.

Min drømmedag:

– Min virkelige store drøm er å reise til Legoland i Japan. Jeg liker å bygge ting.

Jeg vil bli:

– Når jeg blir stor, vil jeg bli veterinær så jeg kan kurere sykdommer som dyrene har. Jeg er veldig opptatt av dinosaurer, så jeg kan også godt tenke meg å bli paleontolog. Titanosaur er den største dinosauren som har vært i Peru, den var 14 meter lang og kan ha veid like mye som fem elefanter. Jeg synes det er veldig spennende!

En illustrasjon viser en stor dinosaur med høy og tykk hals, sterke forbein, mindre bakbein og en lang hale mot en hvit bakgrunn.

Titanosauren var en planteeter som veide omtrent 70 tonn!(Foto: Shutterstock )

Visste du dette om Peru?

• I mange land holdes marsvin som kjæledyr, men i Peru serveres det som en finere matrett. Peruanere spiser omtrent 65 millioner marsvin pr. år.
  • Den forlatte byen Machu Picchu er veldig berømt. Den ligger i Andesfjellene, nesten like høyt oppe som Norges høyeste fjell. Byen ble bygget av inkaene (urfolk) for nesten 600 år siden.
  • Omtrent én av fire peruanere er urfolk.
Stein-ruinene av en stor, gammel landsby over flere nivåer ligger på toppen av et grønt fjell, med bratte fjell og blå himmel i bakgrunnen.

Machu Picchu i Peru er et av verdens mest kjente steder.(Foto: Shutterstock )

Anne Myklebust Odland,
Elin Fjelldal