Kjent komiker anklaget for rasisme

To bilder ved siden av hverandre, det ene av en mann med grått skjegg som snakker i en mikrofon og det andre av en kvinne med hijab på.

Det har stormet rundt komiker Atle Antonsen den siste tiden etter at forfatter Sumaya Jirde Ali fortalte hva han har sagt til henne. (Foto: Stian Lysberg Solum, Beate Oma Dahle/NTB )

Komikeren Atle Antonsen ble anmeldt til politiet nylig etter at han kom med en rasistisk kommentar til Sumaya Jirde Ali.

«Du er for mørkhudet til å være her.» Det sa den kjente komikeren Atle Antonsen til Sumaya Jirde Ali da de to møttes på en bar i Oslo for noen uker siden.

Saken ble kjent da Ali skrev på Facebook om det ubehagelige møtet. Hun fortalte at Antonsen hadde vært sint på henne og snakket om hudfargen hennes på en negativ måte. Ali anmeldte Antonsen til politiet for rasisme.

Saken har fått veldig mye oppmerksomhet i det siste.

Sumaya Jirde Ali (25)

• Kommer fra Bodø. Flyttet til Norge fra Somalia som barn.
  • Er forfatter og har skrevet bøker, dikt og skuespill.
  • Ali er kjent for å snakke og skrive om meningene sine i blant annet aviser. Hun er blitt kalt en viktig stemme, og hun har vunnet priser for det.

Atle Antonsen (53)

• Er en av de mest kjente komikerne i Norge.
  • Kjent fra blant annet TV-seriene «Kongen befaler», «Nissene på låven» og «Jul i Blodfjell».

Sa unnskyld

Antonsen har beklaget det han gjorde. Han har sagt at han var full, og at det var et dårlig forsøk på å være morsom, og han sier at han er veldig lei seg for at han oppførte seg sånn.

Han sier også at han har respekt for Sumaya, og at hun er et viktig forbilde.

Sumaya Jirde Ali får mye støtte for at hun anmeldte saken. Men hun har også fått mange stygge og rasistiske kommentarer i etterkant. Ali synes det er viktig å si ifra når man blir utsatt for rasisme, forteller en venninne av henne til Aftenposten. (Foto: Beate Oma Dahle, NTB )

Ble etterforsket

Politiet har etterforsket saken. De mener at Antonsen burde tiltales for rasisme og hensynsløs adferd. Altså at det han har gjort, er så alvorlig at han kan straffes for det.

Men saken ble henlagt av statsadvokaten. Det betyr at det ikke blir en rettssak hvor han kan dømmes til straff.

Hvorfor ble den det?

I tvil om han mente det

I Norge har vi har en lov mot rasisme og det som kalles hatefulle ytringer. Men det skal ganske mye til før noen kan bli dømt og straffet for ting de sier, forklarer Vidar Strømme. Han jobber med menneskerettigheter og kan mye om dette.

Vidar Strømme (Foto: Charlotte Førde Skomsøy/NIM) Nærbilde av en eldre mann som ser alvorlig ut. sier: Vi har stor ytringsfrihet i Norge og kan si veldig mye uten å bli satt i fengsel.

– For at man skal bli dømt, må det som ble sagt, være veldig vondt å høre på for den det ble sagt til. Det må gå på følelsen av verdi, at man har oppfordret til vold mot noen eller utsetter dem for hat og omtaler dem som mindreverdige personer.

Strømme sier at noe av grunnen til at saken til Antonsen ble henlagt, er at det var tvil om Antonsen virkelig mente det han sa, eller om det var et forsøk på spøk.

Burde gjort noe

Mange har stilt spørsmål om hvorfor ingen gjorde noe da Antonsen kom med de rasistiske kommentarene til Ali. For det var mange mennesker som satt rundt dem.

Det er vanlig at folk ikke griper inn når man ser noen gjøre eller si ting mot andre som ikke er greit, forklarer Strømme.

– Det er noe vi kan lære av alle sammen, også i skolegården, sier han.

Sammenligner med Hulsker

Saken til Atle Antonsen er blitt sammenlignet med en annen sak som skjedde tidligere i år. Da ble den tidligere fotballspilleren Bernt Hulsker dømt til 18 dager i fengsel for blant annet å ha kommet med rasistiske kommentarer til en dørvakt på en bar i Oslo. Hvorfor ble Hulsker dømt, men ikke Antonsen?

– I Antonsen-saken var det forskjellige ting i situasjonen som lagde tvil om det han sa, var alvorlig ment. Hulsker var i ferd med å bli kastet ut fra et utested, og da er det en mer alvorlig situasjon og ikke så naturlig at en tilhører vil tolke det som humor, sier Vidar Strømme.

Bilde av en mann i dress som står på en scene med blå bakgrunn.

Bernt Hulsker er tidligere fotballspiller og har vært med i flere TV-programmer, blant annet «Kompani Lauritzen». (Foto: Fredrik Hagen, NTB )

Kari Mette Hole