Ekstrem flom: Her er gatene helt fulle av vann

Et oversiktsbilde av en landsby som nesten er helt dekket av vann.

Her er det nesten bare vann, men noen bygninger står fortsatt.(Foto: Zahid Hussain, AP/NTB )

Pakistan kan ha hatt sin verste flom noensinne. Så mye som én tredjedel av landet har vært dekket av vann.

En ekstrem flom har gjort at gater og byer i Pakistan er dekket av vann. Uværet har gjort store skader.

33 millioner mennesker er rammet, over 1000 mennesker er døde, og det er gjort skade for over 100 milliarder kroner. Det skriver nyhetsbyrået NTB. Én tredjedel av landet har vært delvis eller helt dekket av vann, skriver Aftenposten.

Flommen skjer bare kort tid etter at landet hadde ekstrem varme.

Kaja Borchgrevink (Foto: Privat) Portrettbilde av en kvinne smiler til kamera. sier: Dette er kjempeille for Pakistan. Det er ikke nytt at det er flom i Pakistan, men dette er kanskje den verste i historien.

Hun er ekspert på Pakistan.

Bilde av en by der gatene er fulle av vann.

Byen Hyderabad så ut som en innsjø etter at det sluttet å regne.(Foto: Pervez Masih, AP/NTB )

Mye er ødelagt

Hun sier at det kommer til å ta veldig lang tid for landet å bygge opp igjen alt som blir skadet av flommen.

Pakistan har bedt om hjelp fra andre land i verden. Det er nemlig veldig mange ting som er ødelagt, sier Borchgrevink. Blant annet:

• Hus
  • Broer
  • Demninger som skal holde igjen vann

Hun forteller at det er de fattige som er rammet hardest. Og at det er blitt mest skade på landsbyene, ikke de store byene.

En voksen og et barn står i dypt, brun-grønt vann og holder en stor plate som det sitter åtte barn med bekymrede miner og fargerike klær oppå.

Disse barna fikk hjelp til å komme seg trygt over flomvannet. (Foto: Fida Hussain, AFP/NTB )

Mange hjelper

Borchgrevink tror ikke de som styrer i landet, kunne gjort så mye for å stoppe dette. Til det var flommen altfor stor.

Men flommen har også vist oss noe fint, forteller hun.

– Det er veldig mange i Pakistan nå som gjør mye for å hjelpe dem som er rammet av flommen. Men Pakistan trenger også hjelp fra rike land som Norge, som har mulighet til å hjelpe, sier Borchgrevink.

Norge har lovet å gi 25 millioner kroner i støtte til Pakistan, skriver NTB.

Barn spiser mat fra tallerkner i sølvfarge.

Mange barn i landet er rammet og må få hjelp for å få mat.(Foto: Fareed Khan, AP/NTB )

– Urettferdig

At flommen i Pakistan er blitt så stor, er påvirket av klimaendringer som er skapt av mennesker. Det forteller Marianne Tronstad Lund i Cicero. Hun sier at vi foreløpig ikke vet akkurat hvor mye det har å si.

Astrid Arnslett, Cicero En kvinne med blondt hår står foran et vann og smiler til kameraet. sier: Marianne Tronstad Lund sier at området Pakistan er i, er veldig sårbart for klimaendringer.

At klimaendringene går så hardt utover Pakistan, kan virke urettferdig. De slipper nemlig ikke ut mye av gassene som er med på å lage klimakrisen.

– Alle land rammes, selv om det ikke er de som står bak utslippene. Det er en urettferdighet som er veldig vanskelig å løse, sier Lund.

Pakistan

• Har over 240 millioner innbyggere. Bare fire land har flere innbyggere.
  • Hovedstaden i landet er Islamabad.
  • Pakistan er ikke blant de 100 landene i verden som slipper ut mest gasser som kan ødelegge klimaet.
  • For tre år siden sto hver nordmann for mer enn syv ganger så mye utslipp som hver pakistaner gjør.

Kilde: FN

Kvinnerettighetsforkjemperen Malala Yousafzai kommer fra Pakistan. Hun har vunnet Nobels fredspris.

Sindre Trygsland