Da Sean sa fra, avslørte politiet noe veldig alvorlig

En gutt kledd i sort med mørkt hår holder en hvit due

Da Sean var 13 år, ble han utsatt for noe ubehagelig av en voksen mann han stolte på.(Foto: Ketil Blom Haugstulen, Aftenposten )

Sean visste ikke hva han skulle gjøre, da en voksen mann tok på ham på en måte han ikke likte. Men så oppdaget moren det.

Da Sean var 13 år, drev han med en fritidsaktivitet han elsket. Der var det en voksen mann som var en slags trener som Sean så opp til. Han kunne lære Sean alle mulige triks.

Men så begynte mannen å ta mer på Sean når han viste ting. Han tok på rumpa hans.

– Det var ubehagelig. Men jeg skjønte ikke egentlig hva han gjorde, forteller Sean.

Sean sa det ikke til noen. Han var usikker på om det mannen gjorde, var galt. Så fortalte en annen gutt i den samme klubben at mannen hadde tatt på ham også.

– Da skjønte jeg alvoret i det, sier Sean.

Sean hadde det tungt den tiden da mannen på klubben tok på ham. Han ble engstelig og sov dårlig. (Foto: Ketil Blom Haugstulen, Aftenposten )

Moren hørte det

Seans mor overhørte at de to guttene snakket om det. Hun sa ifra til andre voksne i klubben, og de kontaktet politiet. Mannen ble fjernet fra klubben.

Først da klarte Sean å snakke med moren sin om hva han hadde blitt utsatt for over lang tid.

– Jeg er utrolig glad for at det ble sagt ifra. Jeg var redd for at mannen skulle bli sur på meg, men det gikk fort over da mamma sa det er han som har gjort noe galt, ikke jeg. Det er aldri barnets feil, sier Sean.

Og fordi de sa ifra politiet, skjedde det noe helt spesielt.

Sean sier det hjalp å snakke med moren sin om hva som hadde skjedd med ham. (Foto: Ketil Blom Haugstulen, Aftenposten )

Gjorde største funn noensinne

Politiet begynte nemlig å etterforske mannen, og de ransaket boligen der han bodde med ektemannen sin.

Der fant politiet PC-er som inneholdt det største funnet av overgrepsmateriale de noen gang har sett. Det vil si ulovlige bilder og videoer av barn som for eksempel blir tvunget til å være nakne eller ta på kroppen sin. Eller at noen andre gjør noe med kroppen deres som ikke er greit.

På disse PC-ene fant politiet millioner av ulovlige bilder og videoer av barn. (Foto: Monica Stromdahl, Aftenposten )

Politiet fant dette i boligen til de to mennene:

• Nesten to millioner ulovlige bilder
  • Over 4400 timer med ulovlige videoer

På grunn av dette klarte politiet også å spore opp flere andre menn (pedofile) som drev med de samme ulovlige tingene mot barn.

Må kanskje i fengsel

Mannen fra fritidsklubben måtte nylig møte i retten. Han ble dømt til fire måneder i fengsel for å ha tatt på barn på en måte som ikke er greit. Han ble også dømt til å betale 30.000 kroner i erstatning til Sean. Men han kan anke, altså klage på dommen.

Ektemannen hans ble nylig dømt i retten for å ha skaffet de ulovlige bildene og videoene av barn som politiet fant. Han fikk en straff på halvannet år i fengsel.

I dag er Sean 19 år. Nå vil han reise på skoler for å fortelle sin historie og hjelpe andre barn.(Foto: Ketil Blom Haugstulen )

Viktig å si fra

Det er syv år siden dette skjedde. Sean har det bra nå. Nå vil han hjelpe andre barn som opplever det samme. Det er viktig at barn sier fra hvis de opplever at voksne tar på dem på en ubehagelig måte, mener Sean.

– Si ifra uansett, selv om du er i tvil om det er galt! Si det til en voksen du stoler på, så kan de avgjøre om det må tas videre, sier han.

Har du opplevd noe ekkelt eller vanskelig? Her kan du snakke med en trygg voksen:

• Alarmtelefonen for barn og unge: Ring 116 111, eller chat her: www.116111.no.
  • Kors på halsen: Ring 800 33321, eller chat: korspaahalsen.rodekors.no.

Flere barn kontaktet hjelpetelefoner under pandemien enn før.

Kari Mette Hole,
Ingunn Røren