Ulrik deltok på verdens viktigste klimamøte

En gutt med mørkt hår smiler og i bakgrunnen ser man et rom med mennesker og en stor, lysende jordklode.

Ulrik var et av få barn som fikk være med på klimatoppmøtet i Skottland. (Foto: Monica Strømdahl, Aftenposten )

Åtte norske barn var med på klimamøte sammen med ledere fra hele verden. De ville påvirke hvordan vi skal redde klimaet.

Hver morgen startet med en koronatest i nesen. Så måtte Ulrik gjennom tre sikkerhetssjekker. Og så slapp han inn på det som blir kalt et av de viktigste møtene om klima noen gang.

Ledere fra hele verden har vært samlet i Skottland de siste to ukene for å bli enige om hva vi skal gjøre for å unngå at kloden blir for varm.

USAs president, Joe Biden, var der, det samme var Norges statsminister, Jonas Gahr Støre, og klimaaktivist Greta Thunberg.

Og midt blant alle de viktige menneskene var Ulrik og syv barn og ungdommer fra Norge.

– Det burde være en selvfølge at barn er med i klimaforhandlinger. De diskuterer vår fremtid her, vi skal ta over jordkloden, så vi må ha noe å si i saken, sier Ulrik (13).

Men det var få barn der utenom de norske, forteller han.

Åtte barn og ungdommer står tett sammen og smiler og i bakgrunnen er det en stor, lysende jordklode.

Disse var på klimatoppmøtet: Jakob (11), Milla (12), Josefine (12), Olivia (13), Ane (13), Ulrik (13), Emanuel (14) og Benjamin (14).(Foto: Monica Strømdahl, Aftenposten )

Påvirker de voksne

Den norske gjengen sitter i Barnas Klimapanel. Dette er noen ting de gjorde på klimatoppmøtet:

• Møte med Norges klimaminister, Espen Barth Eide
  • Snakket med FNs klimapanel
  • Snakket med unge fra miljøorganisasjoner i andre land
To gutter med hettegensere og munnbind viser frem et magasin til en voksen mann.

Barnas klimapanel har laget sin egen klimarapport. Den delte de ut til så mange viktige folk som mulig på klimatoppmøtet. (Foto: Sina Øversveen )

De fikk også sitte i salen og høre på alle de viktigste møtene.

Blir dere lyttet til og tatt seriøst av de voksne?

– Ja, absolutt! Det virker som de tar oss på alvor. Når de ser at vi er her og snakker barnas sak, så tror jeg de tenker at det er kult og vil høre hva vi har å si, sier Ulrik.

To jenter og en gutt står og blir intervjuet av en journalist og en mann med et stort filmkamera filmer dem.

Ulrik, Josefine og Milla ble intervjuet av TV2. Ulrik ble også intervjuet av en journalist fra Ghana i Afrika og snakket med Ghanas klimaminister. (Foto: Sina Øversveen )

Fikk oppmerksomhet

Én dag deltok de på en aksjon. Da sto de ved inngangen og holdt opp bannere hvor det sto at vi må slutte med olje.

– Vi sto der og ropte og hoiet. Det kom mange som tok bilder av oss. Og mange hengte seg på, det var kult! forteller Ulrik.

Er du fornøyd med det som er blitt bestemt på møtet?

– Mange land er blitt enige om flere viktige tiltak. Men vi er ikke i nærheten av å nå målet. Så vi må bare fortsette og jobbe på og ha troen, sier Ulrik.

Syv barn og ungdommer sitter i en halvsirkel på gulvet og snakker sammen og skriver i skriveblokker.

Her forbereder gjengen seg på et møte. Men det var også mye tid som gikk med til venting. (Foto: Sina Øversveen )

Tre viktige ting som skjedde på klimatoppmøtet:

1. De 195 landene som var i Glasgow, ble enige om å forsøke å bremse oppvarmingen til 1,5 grader.

2. Mange land har lovet å kutte mer av CO₂-utslippene innen 2030 enn de hadde lovet før.

3. Mer enn 100 land ble enige om å stoppe ødeleggelsene av de tropiske regnskogene. Klarer de det, er det veldig bra for klimaet.

Er målene gode nok?

– Ikke gode nok for å stanse global oppvarming på 1,5 eller 2 grader. Dersom de nye løftene oppfylles, er verden likevel mye nærmere målet enn vi var før klimamøtet, sier Ole Mathismoen.

Han er journalist i Aftenposten og skriver mye om klima.

Hva skjer hvis politikerne ikke gjør det de lover?

– Fortsetter vi med dagens utslipp, kan det bli en god del mer enn 2 grader varmere de neste tiårene. Forskere sier det kan gi veldig alvorlige klimaendringer.

Men Mathismoen tror politikerne lytter mer til barn nå enn før.

Ole Mathismoen (Foto: Aftenposten) sier: Politikerne har skjønt at barn ikke finner seg i at farlige klimaendringer er på vei. Jo flere som sier fra, jo mer lytter politikerne og de som forhandler om klimaavtaler.
Kari Mette Hole