Vet du hvordan man kildesorterer?

Mange av oss kaster og sorterer søppelet feil – uten at vi vet det.(Foto: Illustrasjon: Andreas Brekke )

Mange kaster søppelet i feil pose. Mye av det vi kaster, kunne vært brukt om igjen.

Søppelhaugen som ble igjen etter én tacomiddag overrasket søstrene Tiril og Aurora. I 2019 skrev Aftenposten Junior om da de forsøkte å lage taco uten å bruke så mye plast.

Det viste seg ikke å være så lett.

Ulike systemer

Mye av søppelet som blir igjen etter en tacomiddag, kan man sortere, men er det riktig å kaste rømmeboksen i plastavfallet?

På de aller fleste stedene i Norge finnes det et system for å kildesortere søppelet, selv om systemet er litt forskjellig. I Bergen skal for eksempel eggekartongen sorteres som restavfall, i Bodø som matavfall.

Søppel havner feil

Det er lett å kaste feil. For tre år siden gjorde nettstedet sortere.no en undersøkelse av tilfeldige poser med restavfall i hele Norge.

Det viste seg at veldig mye (to tredeler) av restavfallet faktisk ikke var søppel. I stedet var det ting som skulle vært kildesortert, som mat og klær.

Tiril (til venstre) og Aurora ble sjokkert over hvor mye søppel det blir av å lage én taco-middag. (Foto: Magnus Knutsen Bjørke )

Kaster mye søppel

Nordmenn er faktisk blant dem som kaster mest søppel i verden.

– Norge er ikke de flinkeste i Europa til å kildesortere søppel, sier Fredrikke F. Bertheussen, som jobber i LOOP Miljøskole (som lærer barn om søppel, sortering og miljø).

– Vi må bli flinkere til å sortere ut alt det verdifulle i avfallet som kan bli til nye ting. Det er bra for miljøet, sier hun.

Best på kildesortering

1. 1Tyskland
  2. 2Slovenia
  3. 3Østerrike

Sverige er på 7. plass i verden.

Danmark er på 10. plass i verden.

Norge er på 16. plass i verden.

Kilde: European Environment Agency (2019)

Sortere riktig

Men selv om vi kaster mye, blir stadig flere nordmenn opptatt av å sortere søppelet på riktig måte.

Hva kaster vi mest feil?

– Mange kaster klær i restavfall. Det kan heller leveres i en innsamlingsboks, som Fretex har, sier Bertheussen.

Lekebiler og tannbørster av plast skal heller ikke sorteres som plastavfall. Det er det kun innpakning i plast som skal.

Plastsugerør skal kastes i restavfall. Kilde: sortere.no

Hvorfor skal vi kildesortere?

1. 1Vi forurenser mindre om vi lager nye produkter av gamle produkter vi skal kaste.
  2. 2Matavfall kan for eksempel brukes til å lage drivstoff for busser (biogass og bio-gjødsel).
  3. 3Ti brukte aviser kan for eksempel bli til syv nye notatblokker.
  4. 4En bil som kjører på biogass, kan kjøre 96 meter på ett bananskall.
Margrethe Lindebø Skeie,
Elin Fjelldal