Aldersgrensen er 13 år. Likevel har mange 12-åringer Snapchat.

Mange barn i Norge bruker apper de egentlig ikke er gamle nok til å ha på mobilen. (Foto: Randi Matland )

Mange barn er på Snapchat og Tiktok selv om de ikke er gamle nok. Bør aldersgrensen endres?

«Barn og medier 2020»

• Årlig undersøkelse
  • 3395 barn og unge deltok på årets undersøkelse
  • Målet med undersøkelsen er å følge unges medievaner over tid.

Undersøkelsen viste at :

• Halvparten av norske niåringer er på sosiale medier.
  • Nesten alle norske barn (97 prosent) mellom 9 og 18 år har egen mobil.
  • Nesten alle barn (95 prosent) mellom 9–18 år i Norge bruker Youtube.

Mange barn bruker sosiale medier selv om de ikke er gamle nok. Det viser Medietilsynets undersøkelse «Barn og medier».

Passer ikke for barn

Den anbefalte aldersgrensen for å ha egen bruker på disse appene er 13 år.

Men:

• Fire av ti 9–10-åringer er på Tiktok
  • Syv av ti 12-åringer bruker Snapchat

Hvorfor er aldersgrensen 13 år?

– Fordi det finnes innhold der som ikke passer for barn under 13 år. De som jobber med disse appene, har heller ikke lov til å samle inn persondata om barn under 13 år, sier Mari Velsand i Medietilsynet.

Lavere aldersgrense?

Hvis man skal bruke Snapchat og Tiktok før man er 13 år, må man ha godkjenning fra foreldrene. Da godkjenner de samtidig at selskapene som har appen, kan lagre informasjon om barna.

Slik informasjon kan være hva du liker å spise, hvem vennene dine er, og hvor du bor.

Bør aldersgrensene senkes siden mange barn bruker dem uansett?

– Nei. Det som er viktig, er at foreldre lærer barn hvordan sosiale medier fungerer, og hva man burde passe seg for, mener Velsand.

Hektet på «likes»

Mange gir «likes» på sosiale medier, ifølge undersøkelsen. «Likes» er en måte å vise hva man synes er kult eller fint på. Men noen kan føle seg utestengt hvis man ikke får «likes».

Er «likes» viktig?

– Det er lett å bli hektet på «likes». Man kan tro at «likes» sier noe om hva vi er verdt, men det stemmer ikke, sier psykolog Egon Hagen.

Hagen har også et råd til alle som bruker sosiale medier:

– Du bør være mot andre som du vil at de skal være mot deg. Det gjelder i både skolegården og på sosiale medier.

Bruker du sosiale medier?

Eirik (13), Alta sier: Jeg bruker mest Snapchat fordi det gjør det enkelt å snakke med venner. Jeg har også Tiktok og Instagram, men de bruker jeg ikke like mye.
Thea (13), Hvaler sier: Jeg bruker Snapchat, Instagram, Tiktok og litt Facebook.
Eskil (13), Lillestrøm sier: Snapchat er det jeg bruker mest. Instagram bruker jeg mer til å følge med på ting jeg liker. Tiktok er til å se på morsomme ting.
Maya Sophie (13), Tromsø sier: Jeg bruker Snapchat, Instagram og Facebook. Aller mest Snapchat fordi det er den enkleste måten å snakke med vennene mine på.
Petrine (13), Kolbotn sier: Jeg bruker Snapchat mest. Det gjør det lettere å snakke med venner jeg ikke går på skole med.
Margrethe Lindebø Skeie