Jakobs og Kaspers beste turtips

To unge gutter med lyst hår sitter på bakken foran et rødt telt, og spiser middag fra to oransje pakker med real turmat.

Kasper og Jakob har vært med familien på fjellturer helt siden de var fire år. (Foto: «Med barna på Norges tak» )

Noen fjellturer kan være skikkelig tunge. Men pakker du smart, kan turen bli både lettere og morsommere.

Jakob (8) fra Tønsberg og Kasper (12) fra Lillestrøm har vært på toppen av mange av landets mest kjente fjell.

Nå har mammaene deres, Mari Gjersøe og Tone Tjøstheim, skrevet boken «Med barna på Norges tak». Den har mange tips til hvordan du får med hele familien opp til topps – også dem som ikke har gått så mange turer.

– Vi har hjulpet til litt. Vi har jo vært med på turene og sagt hva vi synes om dem, sier Jakob.

Guttene har funnet ut at det er noen triks som funker bra når kropp og hode trenger litt hjelp for å orke mer.

– Om du er sliten, er det lurt å ta en pust i bakken. Da ser alle at du trenger en pause. Det er veldig lurt å ha med godteri til barna, så de får litt kjapt påfyll i de små pausene, sier Kasper.

Jakob synes det er tyngre å gå bakerst. Derfor kan det være lurt å bytte på hvem som går foran og bak i gruppen.

– Jeg liker å gå fra varde til varde. For da vet du hvor du går hele tiden, sier Jakob.

En varde av grå stein, som er omtrent 1,5 meter høy, står på en grå og mosekledd fjellknaus, med blå himmel i bakgrunnen.

En varde er et tårn av stein som bygges for å vise vei.(Foto: Shutterstock )

Dette bør du ha i sommer-tursekken

Til korte vandreturer i nærområdet bør du pakke med deg disse tingene:

• Mat og drikke
  • Sitteunderlag
  • En ekstra genser
  • Ekstra sokker
  • Gnagsårplaster/sportsteip
  • Kart og kompass
  • Regntøy/badetøy
  • Solbriller og solkrem
  • Dopapir og pose til søppel

Skal du gå i fjell, bør du ha med flere ting, som lue og hansker.

Kilde: «Med barna på Norges tak»

I tillegg synes Kasper og Jakob at det er lurt å ha med dette: vannsekk, spikkekniv, kakao, Rett i koppen, Kvikk Lunsj, annet godteri og turmat.

Slik er det lurt å pakke sekken:

En tegning viser en tursekk sett fra siden, der sekken er delt inn i forskjellige soner med farger, og ord som beskriver om det er lette eller tunge ting som bør plasseres i sonen.

Hvor du pakker hva, har mye å si for hvor tung sekken føles.(Foto: «Med barna på Norges tak» )

• Det lette bør være øverst og ytterst i sekken.
  • Det tyngste bør ligge lavt og inntil ryggen.
  • Soveposen og det som er middels tungt, bør ligge nederst i sekken.

Jakobs favoritt-tur:

Dronningstien

• Hvor: Hardangervidda
  • Regnes som: Krevende (bratt noen steder)

– Det er fin utsikt over fjorden, mye blomster og fint å gå der. Det er mye oppover først, men så blir det enklere når du er kommet opp. Turen er passe tung, men litt lang.

Dronningstien(Foto: «Med barna på Norges tak» )

Kaspers favoritt-turer:

Preikestolen

• Hvor: Lysefjorden utenfor Stavanger
  • Regnes som: Middels tung

– Jeg liker trappetrinnene opp Preikestolen. Men det beste er utsikten. Det er så kult at det går rett ned ved kanten.

Kjerag

• Hvor: Lysefjorden utenfor Stavanger
  • Regnes som: Krevende

– Det er litt oppover, men ikke så langt, og det flater ut på den siste delen. Når isen nettopp er smeltet, er det en fin foss som kommer ned fra fjellet. Og det er veldig kult at det er en stor stein i midten av to fjell der.

Preikestolen(Foto: Shutterstock )

Husk: Du må alltid være på vakt der det er bratt.

På bua.no kan du låne mye forskjellig turutstyr gratis.

Elin Fjelldal