Har fått stor jobb: – Jeg tenkte «WOOOOOW, hva er det jeg har gjort?»

Fotballtrener Hege Riise sammen med datteren Hanna (10). Riise begynner i jobben som Englands landslagstrener i februar. Mens mammaen bor i England, skal Hanna bo hjemme med familie i Norge. (Foto: Ketil Blom Haugstulen )

Norske Hege Riise fikk jobben som Englands nye landslagstrener. Da ble hun skikkelig glad, men også litt redd.

Da Englands kvinnelandslag trengte en ny trener, valgte de Hege Riise fra Norge. Hun skal også være trener for Storbritannia i OL.

– Hva følte du da du fikk jobben?

– Da kjente jeg at jeg ble skikkelig glad. Det var den første reaksjonen. Rett etter det tenkte jeg «WOOOOOW, hva er det jeg har gjort?» Da ble jeg litt redd, sier Riise.

Kan få mye kjeft

For det er store forventninger til Riises nye lag. Fotball-sporten ble funnet opp i England. Kvinnelandslaget er rangert som det sjette beste i verden, og det er flere stjerner på laget.

– Det er en av de største jobbene man kan ha som fotballtrener, sier Riise.

Hvorfor ble du litt redd?

– Jeg har erfaring som trener over lang tid. Men jeg har ikke erfaring som landslagstrener med et veldig stort støtteapparat. Laget er allerede på et høyt nivå. Hva kan jeg tilføre dem for at de skal heve seg og bli en ordentlig utfordrer til OL-gull? Jeg hadde sånne tanker. Men jeg fant ut at jeg har lyst til å prøve.

Tror du at du kan få mye kritikk?

– Det tror jeg absolutt. Jeg har hørt at engelsk presse er ganske nådeløs.

Hege Riise er vant til å vinne pokaler.(Foto: NTB )

Junior-journalist Magnhild intervjuet Hege Riise på videosamtale.(Foto: Skjermdump, Google Meet )

I åtte måneder

Riise skal bare være England-trener i åtte måneder. I september får nemlig England en ny trener (Sarina Wiegman), og da må Riise slutte.

Kunne du ønske det kunne vare lenger?

– Det kan vi snakke om om åtte måneder. Hvis jeg har fått mye kjeft i mediene, kanskje nei. Men hvis det har gått kjempebra, kanskje ja.

Høyrebacken Lucy Bronze er én av stjernene Hege Riise nå skal sjefe over. – En veldig god spiller, sier Riise.(Foto: AP )

Vil helst ikke være streng

Riise begynner i jobben i februar. Det hun gruer seg mest til, er å dra fra familien. Hun har en datter på ti år som heter Hanna.

Riise er også spent på hvordan det blir å møte spillerne.

Når hun snakker med spillerne hun trener, pleier hun å være rolig. Hun bruker få ord, men er alltid så tydelig som hun kan.

– Er du streng?

– Jeg kan være streng når jeg føler det er behov for det. Men mest av alt synes jeg det er gøy å være positiv og prøve å få spillerne til å gjøre som jeg vil på den måten, sier hun.

Hege Riise

Alder. 51

Kommer fra: Momoen (i Viken fylke)

Jobb: Landslagstrener for England

* Var trener for LSK Kvinner i fire år og vant tre seriegull.

* Spilte fotball selv og ble kåret til Fotball-VMs beste spiller i 1995.

* Spesielt én ting gjør henne sint: når noe er urettferdig.

JUNIOR-JOURNALISTEN: Magnhild (12) går i syvende klasse på Danvik skole i Drammen. Hun spiller fotball for Skjold IL og er oftest midtbanespiller. Hun er stor fan av Ada Hegerberg, som spiller på Lyon.(Foto: PRIVAT )

Nicholas Bergh,
Magnhild Hoen-Lund