Nå blir det strengere i Kina

En kinesisk gutt sitter mellom mange PC-skjermer på et gaming-arrangement og spiller.

Barn i Kina har fått nye regler for hvor mye de kan game. Det er ikke det eneste som er blitt strengere i landet i det siste. (Foto: Greg Baker, AFP/NTB )

Kinesiske barn får gaming-grense. Flere sangkonkurranser blir forbudt, og kjendiser fjernes fra internett. Hva er det som skjer i Kina?

Kina fikk nylig en ny regel som bestemmer at alle barn bare får spille tre timer i uken: mellom klokken 20 og 21 på fredager, lørdager og søndager og én time på helligdager.

Grunnen er at de som bestemmer i landet, er redd for at barn skal bli avhengige av spillingen.

Hvordan skal de passe på at barn ikke spiller mer enn det?

Kristoffer Rønneberg (Foto: Aftenposten) Mann med blå skjorte ser i kamera. sier: Spillselskapene har fått beskjed om å legge inn grenser på hvor lenge hver bruker under 18 år får spille.

Kristoffer Rønneberg er journalist i Aftenposten og skriver mye om Kina.

I det siste er flere ting blitt annerledes og strengere i Kina. Her er noen eksempler.

Xi Jinping, lederen i Kina, som står på en talerstol med flere mikrofoner.

Xi Jinping er lederen i Kina. Han har veldig mye makt. (Foto: Li Xueren, Xinhua/AP/NTB )

Forbyr flere TV-programmer

Noen typer programmer blir det ikke lenger lov å vise på TV eller internett.

For eksempel vil flere populære sangkonkurranser bli forbudt. Én grunn til det er at seerne har mulighet til å stemme på artistene de liker best, forklarer Rønneberg.

– Det kan få kineserne til å tenke at de også skal få lov til å stemme på hvilke politikere de vil ha til å styre landet, sier han.

I Kina kan de nemlig bare stemme på ett parti: Kinas kommunistparti. Det er det som bestemmer i landet.

Den kinesiske ambassaden er helt uenig i kritikken:

«Å stemme på sine favorittkjendiser har ingenting med å stemme på politikere å gjøre.» Det skriver den kinesiske ambassaden til Aftenposten Junior.

«Faktisk har alle innbyggere i Kina over 18 år rett til å stemme og stille til valg, ifølge kinesisk lov», skriver de.

To kinesiske kvinner går forbi en stor plakat av den kinesiske sangstjernen Lu Han.

Gutten på plakaten er Lu Han, også kjent som Kinas Justin Bieber. Han er blant dem som landets ledere ikke vil at skal vises på TV. (Foto: Ng Han Guan, AP/NTB )

Vil fjerne «feminine» menn

Men også mange gutter og menn har forsvunnet fra skjermen. Kinesiske ledere vil nemlig ikke at kineserne skal se «feminine» menn.

Det kan være gutter og menn som for eksempel bruker sminke, har fine klær eller myk stemme. Det forklarer forsker Elisabeth Lund Engebretsen.

Elisabeth Lund Engebretsen (foto: privat) Dame smiler mot fotografen sier: De som bestemmer, mener at menn som oppfører seg «feminint» er dårlige forbilder for kinesiske menn.

Kjendiser forsvinner

Flere skuespillere, artister og andre kjendiser i Kina har også forsvunnet fra sosiale medier og internett den siste tiden.

De som bestemmer i Kina, kan fjerne det de ikke vil skal stå på kinesiske nettsider, forklarer Rønneberg.

– Xi Jinping (lederen i Kina) vil at han selv skal være det største idolet i Kina. Han vil fortsette å være leder i landet i mange år, og derfor prøver han å skyve vekk alle som kan konkurrere med ham om å være populær, sier han.

Den kinesiske skuespilleren Zhao Wei, pent sminket og ser ut som hun står på en rød løper.

Zhao Wei er en av Kinas mest populære skuespillere. Men i Kina finner man ingenting om henne på internett. (Foto: Alessandro Bianchi, Reuters/NTB )

Noen kjendiser er blitt arrestert fordi de har gjort noe kriminelt, skriver den kinesiske ambassaden i Norge.

«Men dette utgjør bare noen veldig få av alle «idolene» i Kina. Det er tullete å tro at Kina vil fjerne alle populære kjendiser», skriver ambassaden.

Flere skoleklasser med kinesiske elever i skoleuniformer står oppstilt på rekker på en fotballbane.

– Kinesiske barn har det allerede mye strengere enn vi har det i Norge. De har mye mer lekser, og de må oppføre seg veldig pent på skolen. Nå kommer systemet til å bli enda litt strengere, tror Rønneberg. (Foto: Aly Song, Reuters/NTB )

Nye skolefag

Faktisk skal alle som går på skole i Kina, få et nytt fag der de vil lære om tankene og meningene til landets leder. De skal blant annet lære å elske Kina og måten landet styres på, ifølge Aftenposten.

Men hva synes egentlig kineserne om alt dette?

Det er faktisk helt umulig å si, mener Kristoffer Rønneberg.

– I Norge har vi meningsmålinger som kan måle sånne ting, men det har de ikke i Kina. Men mange er nok fornøyd med lederen. Både fordi mange i Kina har mer penger i dag enn for ti år siden, men også fordi de ikke får vite om andre systemer enn det kinesiske.

Kilder: Aftenposten og VG

Kina

• Innbyggertall: Rundt 1,4 milliarder
  • Hovedstad: Beijing