Idrettsstjerner sier klart ifra: Vil at alle barn skal få drive med idrett

Mats Zuccarello holder opp et ark med bilde av en regnbue.

Mats Zuccarello (34) og flere andre idrettsutøvere har den siste tiden lagt ut denne typen bilder i sosiale medier.(Foto: Zuccarellostiftelsen )

Mats Zuccarello, Grace Bullen og Casper Ruud vil gjøre noe med at ikke alle barn har råd til å drive med idrett.

Den siste tiden har mange kjente idrettsutøvere lagt ut innlegg i sosiale medier der de sier «kom på banen».

Idrettsutøverne er med på en kampanje som ble startet av ishockeystjernen Mats Zuccarello. Målet med kampanjen er alle barn i Norge skal få drive med den idretten de selv ønsker. Uavhengig av hvor mye penger foreldrene har.

Bilde av ishockeystjernen Mats Zuccarello i kamp for Norge.

– Jeg synes det er veldig leit at ikke alle barn kan drive med idrett, sier Mats Zuccarello.(Foto: Beate Oma Dahle )

Uttrykket «kom på banen» betyr at de voksne må gjøre noe for å hjelpe barna som trenger det.

Koronapandemien

Ishockeystjernen frykter at flere familier vil slite økonomisk etter koronapandemien. Og at det vil gjøre det vanskelig for enda flere barn å drive med idretten de ønsker.

– Også før pandemien var det mange barn som vokste opp i familier som ikke har råd til å betale for trening, cuper eller idrettsutstyr. Vi må komme på banen også for dem, skriver Zuccarello til Aftenposten Junior i en e-post.

Dette vil han gjøre

Med kampanjen håper Zuccarello blant annet å få til dette:

• Skape oppmerksomhet rundt at mange barn ikke får drive med den idretten de selv ønsker
  • Å nå ut til politikerne som kan gjøre endringer
  • Samle inn penger for å hjelpe barna som trenger det

Både idrettslag og enkeltpersoner kan søke Zuccarellostiftelsen om å få hjelp.

Blir lei seg

Flere idrettsstjerner synes det er synd at ikke alle har muligheten til å drive med det de vil.

Én av dem er bryteren Grace Bullen (24).

Bryter Grace Bullen (Foto: Terje Bendiksby) Portrettbilde av en smilende Grace Bullen. sier: – Jeg blir trist og lei meg. Jeg synes at alle barn og ungdom i Norge skal få drive med idrett.

Bullen, som har vunnet VM-gull, forteller at idretten har vært veldig viktig for henne hele livet.

Tennisspiller Casper Ruud (22) driver med en idrett som det koster mye penger å bli god i.

– Hvis jeg kan bidra til at flere får sjansen gjennom denne kampanjen, blir jeg veldig glad, sier han.

Ruud frykter at Norge kan gå glipp av mange talenter dersom ikke alle får muligheten.

Tennisspiller Casper Ruud (Foto: Derrick Tuskan, AP / NTB) Casper Ruud knytter neven i glede. sier: – Jeg synes det er synd hvis det er penger som skal avgjøre.

Er det for dyrt å drive med idrett i Norge?

– Det er jo litt forskjellig fra idrett til idrett, men ja, visse idretter koster ofte mye penger og blir dessverre for dyre for noen, sier Ruud.

Kom på banen

• Flere kjente idrettsutøvere har den siste tiden lagt ut innlegg i sosiale medier med #kompåbanen
  • Zuccarellostiftelsen har startet kampanjen
  • De ønsker å hjelpe barn til å få drive med idrett uansett om de er fattige eller rike

Så mye koster disse idrettene:

Aftenposten laget i fjor en oversikt over hvor mye det i snitt koster i året å drive med idrett. Her er noen eksempler:

Alpint: 14.608 kroner

Langrenn: 3720 kroner

Ishockey: 10.519 kroner

Fotball: 3246 kroner

Håndball: 3097 kroner

Karate: 3808 kroner

Friidrett: 1543 kroner

Svømming: 4421 kroner

Turn: 4984 kroner

Tallene gjelder for niåringer. Det blir som regel dyrere når man blir eldre.

Har lagt frem ny plan

Alle barn og ungdommer i Norge skal få drive med idrett hvis de vil.

Kultur- og likestillingsminister Abid Raja (Foto: Terje Pedersen, NTB) Portrettbilde av Abid Raja. sier: Dersom barn og unge ikke får delta på grunn av familiens økonomi, er dette et problem.

Nå ønsker Raja å gjøre noe med dette. Derfor har regjeringen lagt frem en ny plan for hvordan de skal få flere til å drive med idrett.

I den nye planen er det spesielt disse Norge ønsker å hjelpe til å drive med idrett:

• De fra familier med lite penger
  • Jenter, spesielt med minoritetsbakgrunn
  • Barn med funksjonsnedsettelse

Raja ber også klubbene gjøre det de kan for at idrettene ikke blir for dyre.

Ingen herrespillere på toppnivå har vunnet flere turneringer enn Casper Ruud i år. Han har vunnet fem.Kilde: Aftenposten

Sindre Trygsland