Omar fikk ikke reise hjem fra Afghanistan da Taliban kom

Omar er endelig hjemme i Arendal igjen. Han har vært i Afghanistan i tre måneder. (Foto: Ketil Blom Haugstulen )

I tre måneder visste ikke Omar når han ville kunne reise hjem.

Da Omar nylig kom inn i klasserommet, klappet alle elevene. De hadde heist flagget og bakt kake. Niåringen har nemlig sittet fast i Afghanistan i tre måneder.

– Jeg hadde det bra, men da Taliban kom, ble det ikke så trygt, sier Omar.

Her møter Omar læreren sin og venner i klassen for første gang etter at han kom hjem fra Afghanistan. (Foto: Privat )

Mye kaos

Han reiste til Afghanistan sammen med moren og lillesøsteren. De dro for å besøke besteforeldrene og tanter og onkler. Omar hadde ikke sett dem på flere år. Han gledet seg til å spise den gode maten, som ris og kebabspyd. Og til å spille fotball med andre barn utenfor blokken i hovedstaden Kabul, der besteforeldrene bor.

Men mens de var der, tok Taliban over makten i landet (se faktaboks). Det var mye kaos i gatene, forteller Omar. Han så noen menn som hadde våpen.

– Det var noen som gikk i gaten som skjøt i luften. Da ble jeg redd, sier han.

Omar synes det som skjedde utenfor, var skummelt. Den natten sov han og resten av familien i gangen, der det ikke var noen vinduer.

Omar passet godt på lillesøsteren Zeenat da de var i Afghanistan. (Foto: Privat )

Var bare inne

Flyplassen ble stengt av Taliban, så Omar og familien hadde ingen mulighet til å komme seg hjem til Norge.

– Vi var bare inne i leiligheten, vi gikk ikke ut, forteller Omar.

Inne fikk han dagene til å gå med å leke gjemsel med de to onklene sine, spille litt Xbox og passe på søsteren sin. Han snakket med pappaen, som var hjemme i Norge, på telefon nesten hver dag.

– Pappa sa at «jeg savner dere», sier Omar.

Endelig er pappa Ahmad, Omar, lillesøster Zeenat og mamma Nadia sammen igjen hjemme i Arendal. (Foto: Ketil Blom Haugstulen )

Var nær bombe

Etter at Taliban kom, ble mange nordmenn evakuert ut av Afghanistan. Omar og familien dro til flyplassen to ganger og håpet at de skulle få komme med et fly til Norge. Den andre gangen de var der, sprengte en stor bombe.

– Jeg hørte et smell og kjente det blåste en vind, husker Omar.

Heldigvis var de i en annen del av flyplassen enn der bomben smalt. Men det ble mye kaos. Mange mennesker døde og ble skadet, og folk løp i alle retninger. Omar og familien kom seg ikke med noe fly og måtte bare dra hjem igjen.

Omar og pappa Ahmed var fra hverandre i tre måneder. Pappaen var bekymret for de to barna sine da de var i Afghanistan. (Foto: Ketil Blom Haugstulen )

Endelig hjemme

Hjemme i Arendal satt pappaen til Omar og prøvde alt han kunne for å finne en måte Omar og resten av familien kunne reise hjem. Til slutt fikk de endelig beskjed om at det var et fly de kunne reise med.

Omar ble veldig glad da de satt på flyet. Og enda mer glad da han landet i Norge og møtte pappaen sin igjen for første gang på tre måneder.

– Da gren jeg litt. Og pappa gråt kanskje litt.

NRK også skrevet om Omar.

Taliban i Afghanistan

• Taliban er en gruppe som vil styre Afghanistan etter veldig strenge religiøse lover.
  • 15. august i år tok Taliban over makten i Afghanistan. Mange tusen mennesker har rømt fra landet etter det.
  • Norge jobber fortsatt med å hjelpe nordmenn ut av Afghanistan. Men det er vanskelig, fordi flyplassen i hovedstaden Kabul er stengt.

Kilder: NRK, VG og Store norske leksikon

Kari Mette Hole