Rapperen Musti: – Jeg ble ofte sint og irritert

Musti vant nylig to Spellemannpriser, som er Norges viktigste musikkpris.(Foto: Signe Dons )

Som barn var artisten Musti mye sint. Så lærte hun seg en måte det kunne bli til musikk.

Hvordan blir man en rapper? For Musti begynte det med at hun var sint. Da hun var barn, flyttet hun og familien til England. Og Musti kunne ikke engelsk.

– Jeg hadde kjempelyst til å uttrykke meg, men jeg kunne ikke, fordi det var vanskelig med språket. Så jeg ble som oftest sint og irritert, forteller Musti til Junior-journalistene Helene og Mathilde.

Når Musti ble sint, var hun «ikke så snill» og «veldig høylytt», forteller hun.

Musti (Foto: Signe Dons) sier: – Da sa læreren min at jeg skulle prøve å slutte å skrike og heller skrive ned tankene og følelsene mine på papir og få det ut på den måten.

Ugbad Mustafa Yusuf Noor

1. 1Artistnavn: Musti
  2. 2Alder: 19
  3. 3Bor: Oslo
  4. 4Vant to Spellemannpriser i 2021 i kategoriene Hiphop og Årets gjennombrudd.
  5. 5Kjent for låten «Gro Harlem Brundtland» og den ferske hiten «Sorry» sammen med Sondre Justad.
  6. 6Har fem brødre og to søstre.

Vant stor pris

Tekstene Musti skrev, ble til dikt, musikk og senere til rap-tekster. Nylig vant hun to Spellemannpriser for musikken sin. Det er den største musikkprisen i Norge.

Hvorfor liker du å rappe?

– Alle trenger en måte å uttrykke seg på. Rap er min måte å prate på, det er min stemme, det er min plattform der jeg kan hjelpe folk og være meg selv, sier hun.

Må man være veldig tøff for å bli rapper?

– Nei, jeg vil si man må være sårbar. Du må kunne sende ut en melding til folk om at alle kan være seg selv. Men det er ingen fasit på hvordan man skal bli rapper.

Musti sier det betyr mye for henne å få Spellemannprisene. – Det er nice å få anerkjennelse for noe man har jobbet for, sier hun.(Foto: Robin Bøe/NRK/Spellemann )

Sluttet på skolen

Musti hadde ingen planer om å bli rapper da hun var barn.

– Jeg ville bli fotballspiller, forteller hun.

Musti likte seg på skolen. Men mest fordi alle vennene var der. På videregående trivdes hun ikke lenger like godt. Der begynte hun å få fravær og strøk i et fag.

– Det gikk ut over motivasjonen min til å komme på skolen. Da droppet jeg ut, forteller hun.

– Men jeg ville ikke droppe ut og ikke ha noe å gjøre. Så da begynte jeg med musikk, og det holdt meg opptatt og holder meg fortsatt opptatt.

Musti er oppvokst på Tøyen i Oslo og i London. (Foto: Signe Dons )

Første kvinnen

Og nå har Musti klart noe ingen har klart før henne. Det er fortsatt mange færre jenter enn gutter som driver med rap. Musti er den første kvinnen som har vunnet en spellemannpris for rap.

Blir jenter og gutter som rapper, behandlet forskjellig?

– Ja, det vil jeg si! Jenter og gutter har alltid vært forskjellsbehandlet. Når man tenker på rap, så er det liksom gutter og menn som blir tatt opp, sier hun.

– Men jeg jobber med saken, og jeg skal løse dette problemet!

Musti ble intervjuet av Junior-journalistene og søstrene Mathilde (12) og Helene (10) fra Oslo. – Dere er jo kjempeflinke! sa Musti etter intervjuet.(Foto: Skjermdump )

Fire favoritter:

• Serie: Grey’s anatomy. Det handler om leger og er veldig dramatisk.
  • Dyr: Koala! Jeg synes de er så søte. De er veldig glad i å sove, og det er jeg også.
  • Artist: Jeg elsker all slags forskjellig musikk.
  • Sport: Fotball! Jeg heier på Manchester United. Red glory!

Megan Thee Stallion ble i 2021 den første kvinnelige rapperen som har vunnet en Grammy-pris på over 20 år. Det er den største musikkprisen i USA.

Kari Mette Hole