Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

Hvor mange ganger kan du brette et papir?

Hei, Andreas

Hvor mange ganger kan man brette et ark i to? Finnes det en grense?

Hilsen Marikken

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
Illustrasjon av at et hvitt ark ligger på grå bakgrunn og har blitt brettet i to, så i fire, og på andre måter.
Fysiker

Andreas Wahl

Andreas er fysiker. Han kan masse om naturvitenskap. Han er også i Guinness' rekordbok, sammen med Aftenposten Junior.

Hei, Marikken

Takk for et supert spørsmål! Jeg tror jeg vet hva du tenker på, og svaret er ganske overraskende.

Guinness verdensrekord

Brette et ark i to? Null stress. Brette det i to én gang til? Lett! Tre burde også gå bra. Men bretting nummer fem og seks begynner å bli vanskeligere. Syv og åtte nesten umulig. Klarer du ni med et vanlig papirark?

Før trodde man at syv var maks. Helt til en skoleelev i California, USA, bestemte seg for å finne ut av det. Britney Gallivan ble antagelig den første i verden til å brette et papir 9, 10, 11 og 12 ganger! Hun har Guinness-verdensrekorden for flest ganger et papir er brettet i to.

Fikk ekstraoppgave på skolen

Det hele startet da mattelæreren til Britney ga klassen en ekstraoppgave: Brett noe i to – 12 ganger. Britney fant en supertynt gullfolie og brettet det 12 ganger uten problemer. Da sa læreren: «Bra jobbet, men det klarer du ikke med papir!»

Tok mange timer

Det endte med at Britney skaffet et stykke papir som var over en kilometer langt og veldig tynt. Tynt som et papirlommetørkle. Det rullet hun ut i en laaang korridor og begynte å brette det i to. Og så i to. Og to på nytt. Det tok mange timer, og hun måtte være veldig forsiktig. Men til slutt hadde hun hadde klart å brette det 12 ganger!

Prøv selv!

Siden den gang har mange prøvd å slå Britneys rekord, men ingen har klart det. Du må gjerne prøve selv, for eksempel med en dorull.

Hilsen Andreas

Brette papir til Månen

To hender bretter et rosa ark langs diagonallinjen.

Å brette papir er ikke alltid spennende, men du kan faktisk brette deg helt til Månen! Hør på dette:

Brett nummer 5

Når vi bretter et papirark i to, blir tykkelsen den dobbelte. Fra 1 millimeter til 2. Men det dobler seg videre også. De neste brettingene gir 4, 8 og 16 millimeter. Etter bare fem brettinger er papiret blitt 36 millimeter tykt. Det er det samme som 3,6 centimeter eller en tykk bok.

Brett nummer 10

Så følger 7,2 centimeter, 14,4 centimeter og 28,8 centimeter. På niende brettingen er papiret høyere enn skolesekken din. Tiende bretting gjør den like høy som deg.

Og doblingen fortsetter. Hvis du kunne brette et papir 20 ganger ville det vært på høyde med de høyeste husene i Norge. På brett 23 ville papiret vært høyere enn verdens høyeste bygning.

Brett nummer 42

Etter brett nummer 30 ville papiret vært ute i verdensrommet, etter 42 ville det nå helt til Månen. Og du trenger ikke brette et papir mer enn 50 ganger før det rekker helt til Solen.

Hvis det var mulig, da. For Britney har vist oss 12 brettinger er maks.

Hilsen Andreas

Andreas Wahl