Ni av ti barn sier at de har minst én god venn

Fire jenter, en med langt mellomblondt hår, to med langt svart hår og en jente med hijab og en basketball under armen, holder hverandre rundt albueleddet og smiler mot hverandre.

Disse fire ble kjent med hverandre på skolen. Fra venstre: Siri (11), Suzan (11), Selina (10) og Monria (11). (Foto: Ronja Sagstuen Larsen, Aftenposten )

De fleste barn har en venn de kan snakke med og stole på. Det viser en ny undersøkelse.

– Jeg satt på en benk, og så kom Siri og noen andre bort og spurte om jeg ville leke med dem, sier Suzan.

Det var slik hun ble kjent med Siri da de begynte på Teglverket skole i Oslo. Siden er de blitt veldig gode venner som treffes fire ganger i uken på fritiden og går på turn sammen.

Viktig med en god venn

Monira begynte på Teglverket skole i fjerdeklasse og ble raskt kjent med Selina.

– Vi hadde samme humor, sier Monira.

Alle fire er glade for at de har en god venn som de kan finne på ting med og prate med om alt mulig.

– Nære venner er omtenksomme og trøster deg på en annen måte enn bare å stryke deg på ryggen og si «går det bra?». De er der for deg når du har det vanskelig, sier Siri.

– Du må hvertfall ha én venn som kan støtte deg, eller trøste deg når du faller, sier Suzan.

Fire jenter leker med en basketball like ved en kurv, på en asfaltbane på sommertid.

Jentene spiller ofte basket sammen i friminuttene. (Foto: Ronja Sagstuen Larsen, Aftenposten )

Mange gode nyheter

Nylig kom rapporten «Ungdata junior». Det er en spørreundersøkelse om hvordan barn har det. Undersøkelsen viser blant annet at:

• Ni av ti barn har minst én venn de kan snakke med om alt mulig

Men tallene viser også noen negative ting:

• Ett av ti barn svarer at de opplever å bli mobbet månedlig
  • Omtrent like mange sier at de ofte er ensomme

– Det er veldig synd. Alle sammen fortjener en nær, spesiell venn, sier Siri.

De voksne sitt ansvar

– Det er ikke greit at noen opplever at de ikke har én eneste venn de kan stole på.

Det sier barneombud Inga Bejer Engh.

Inga Bejer Engh (Foto: Berit Roald, NTB) Nærbilde av en voksen kvinne med litt alvorlig mine og halvlangt, blondt hår delt med midtstill og marineblå dressjakke ser mot fotografen, mens hendene er foldet på bordet foran henne. sier: Det er viktig å si ifra til en voksen hvis du føler at du ikke har venner, slik at de voksne får mulighet til å hjelpe til.

Hun synes også det er veldig alvorlig at mange barn sier at de opplever mobbing.

– Alle barn har rett til å ha det trygt og godt på skolen, og det er skolens ansvar at mobbingen stopper. Noen ganger har ikke de voksne på skolen sett hva som skjer, derfor er det viktig å fortelle det til en voksen som du stoler på, sier Bejer Engh.

Én av fire sier at de forsøker å holde mesteparten av fritiden sin skjult fra foreldrene. Kilde: Ungdata, NRK

Barne- og familieminister Kjersti Toppe svarer:

– Vi må fortsette med arbeidet vi gjør for å bidra til at barn og unge skal få venner og bli inkludert, sier Toppe.

Hun forteller at regjeringen blant annet har gitt penger så flere barn skal kunne være med på fritidsaktiviteter. Det mener de er viktig for at barn ikke skal føle seg ensomme.

– Jeg skulle selvsagt ønske at alle barn hadde en god venn. Samtidig er jeg glad for at så mange som ni av ti barn sier at de har det, forteller hun.

Toppe sier at skolene må jobbe for å stoppe mobbing, og at regjeringen skal gi dem opplæring.

Kjersti Toppe Barne- og familieminister (Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB) Næbilde av en voksen kvinne med litt blek hud og kort, brunt hår med litt lengre lugg, som ser mot en person bortenfor fotografen, og presser leppene sammen innenfor tennene. sier: Alle barn og unge har rett til å ha det trygt på skolen.
Selina (Foto: Ronja Sagstuen Larsen, Aftenposten) Nærbilde av en jente med svart, langt, bølgete hår og lyseblå genser som smiler bredt mot en venn som sitter til siden for fotografen. sier: Hvis du leker en kul lek, men ser en person som leker alene, så si «kom, bli med!»

Ungdata junior

• Over 100.000 barn i alderen 10–12 år har svart på spørsmål om venner, skole, familie og fritid.
  • Det er første gang hverdagen til denne aldersgruppen er undersøkt.

Hva er egentlig en god venn?

Fem barn er klippet ut og plassert på en rosa bakgrunn, med en hvit bord rundt, så de til sammen er en fotomontasje.

Fem elever fra Kristiansand fikk spørsmålet «Hva er en god venn?»(Foto: Privat )

Det fikk vi fem elever til å svare på. Her kan du lese hva de svarte i ukens «Fem på gaten».

Elin Fjelldal