VERDEN I BILDER: Uke 48

Linje med sirkler viser hvilken side i teksten du befinner deg på.
Blå sirkel som ligner på Junior-maskoten.Blå sirkel viser at du nå befinner deg på side 1 av 1.

VERDEN I BILDER: Uke 48

Her er noen bilder av hendelser som har skjedd i verden den siste uken.

Skum, bobler og vanndråper fyker rundt i luften mens en gruppe barn løfter en stor kvinnedukke med hvitt sjal.

1 REGN-RITUAL: Barn i byen Qamishli i Syria utfører et ritual som kalles Regnets brud. Området de bor i, er rammet av tørke. Ritualet skal forhindre at det blir tørke i vintermånedene. (Foto: Delil Souleiman, AFP/NTB )

En rakett skytes opp fra bakken, mot en mørk himmel, mens masse røyk fyller området.

2 SPENNENDE TEST: Nasa skjøt nylig opp romfartøyet Dart. Det har et spennende oppdrag: å forsøke å endre kursen til en asteroide! Dart skal treffe asteroiden i oktober neste år. Nasa vil finne ut om vi kan dytte unna asteroider dersom de er på vei mot Jorden. (Foto: Bill Ingalls, Nasa/AP/NTB )

En mann med blond hår og knallgul silke-morgenkåpe og gul silkeshorts med svart linning og påskriften "Paul" står i en boksering.

3 BESØKTE BERGEN: Den kjente youtuberen Logan Paul skapte stor ståhei i Bergen da han la ut et bilde derfra. Paul planla å reise videre nordover for å bade med spekkhuggere, ifølge VG.(Foto: Jasen Vinlove, USA Today Sports/NTB )

Sienna (15) fikk ta en selfie med Logan Paul.(Foto: Privat )

En mann med hvit skjorte og svart vest står med ryggen til fotografen og smiler mot ansiktet til en julenisse med rød lue og gråhvit brem, langt hvitt skjegg og snurrebart.

4 HOMOFIL JULENISSE: Årets julereklame fra Posten har fått mye oppmerksomhet i Norge og utlandet. Posten ønsker å feire mangfold og at det er 50 år siden det ble lovlig å være homofil i Norge med filmen. Få dager etter at reklamen ble delt, var den sett over 250.000 ganger på Youtube.(Foto: Posten )

En kvinne med hvit genser vasker håret til en jente i en elv med hvitt skum oppå, mot en himmel dekket av tykk, grå luft.

5 GIFTIG LUFT: En kvinne bader datteren sin i Yamuna-elven i New Delhi i India. Vannet er dekket av et tykt lag med skum. Byen har slitt med forurenset luft den siste tiden, og skummet inneholder skadelige kjemikalier.(Foto: Manish Swarup, AP/NTB )

Et titalls artister hopper og danser vilt på en scene med rød bakgrunn, foran et publikum som løfter hendene i været.

6 BESTE POP: K-pop-gruppen BTS vant hele tre priser under årets American Music Awards i Los Angeles i USA. De ble blant annet kåret til årets artist og beste popgruppe for tredje år på rad. (Foto: Mario Anzuoni, Reuters/NTB )

Temaet for årets pepperkake-konkurranse er Junior-maskotene. Bak en maskot, og send bildet til post@aftenpostenjunior.no innen 14. desember.

Elin Fjelldal,
Margrethe Lindebø Skeie