Kameldyrene feires over hele verden

To barn med pelsluer  sitter på hver sin lille kamel på en stor åpen slette

Et barn rir på en baktriakamel under en kamel-festival i Mongolia i 2016.(Foto: Rentsendorj Bazarsukh, Reuters/NTB )

Har du hørt om alle disse dyrene?

I år er det fest for kameler, dromedarer og lamaer. Det har FN sagt, fordi kameldyrene er kjempeviktige for mennesker i over 90 land. De gir både mat, melk og ull. Og så er de en god måte å frakte mennesker og varer på!

Dette er kameldyrene:

1. Kamel

En kamel med to pukler og lang brun pels står i ørkenen

Baktriakamel er det største av kameldyrene. Du kjenner den igjen på de to humpene på ryggen.

Men vet du hva de brukes til?

Når kamelen vandrer langt og lenge uten vann og mat, bruker den fettet som er lagret i humpene, til å få energi. Kamelen kalles gjerne «ørkenens skip», fordi den kan tilpasse seg og overleve i tøft klima. Derfor er den viktig for nomader.

2. Dromedar

En dromedar med én pukkel på ryggen og lange tynne ben går over et jorde

Dromedar(Foto: Amir Cohen, Reuters/NTB )

Dromedaren er kamelen med bare én hump på ryggen. Den kan også kjennes igjen på den lange buede halsen og det smale brystet. Den finnes i Afrika og Asia.

Akkurat som baktriakamelen reiser den over lange avstander uten vann. Men den er ikke så flink til å gå i fjellene. Derfor kalles den «slettenes kamel».

3. Lama

En lama, et dyr med lang hals og hvit pels står i et fjellområde

Lama(Foto: FAO )

Lamaen ligner litt på en hest, men den er mye mer lodden og med kort hale! Ørene er lange med nesten banan-form. Av ullen kan vi lage tynt, men varmt garn.

Det finnes fire millioner lamaer, og halvparten av disse lever i Bolivia.

4. Alpakka

En alpakka, som har hvit ull og lang hals står mellom gress og steiner

Alpakka(Foto: Gabriel Ventura )

Alpakkaen ligner litt på lamaen, men den har litt kortere bein, rundere hode og mindre og rettere ører. Dessuten mangler den fortenner!

Alpakkaen har myke føtter under, så den ikke skader gresset den går på.

Alpakkaen er sosial og elsker å være rundt andre alpakkaer og dyr.

5. Guanako

En guanako, som er et dyr med brun og hvit pels og lang hals står ved et vann

Guanako(Foto: FAO/Max Valencia )

Ikke fullt så kjent, men super-rask: Hils på guanakoen! Den er det største ville pattedyret i Sør-Amerika, og den springer fort for å komme seg unna rovdyr.

Du kjenner den igjen på den slanke kroppen og de store, spisse ørene. Pelsfargen varierer fra lyst til mørk brun med litt hvitt under.

6. Vikunja

En vikunja, som er et dyr med kort pels og lang hals i et stort åpent landskap

Vikunja(Foto: Ton Souza )

Mange mener at vikunjaen har den fineste ullen i verden. Selv om ullen er tynn, lever den fint i kulden. Kroppen fanger nemlig solens varme om dagen, slik at den holder seg varm om natten.

Vikunjaen er Perus nasjonaldyr og er viktig for mange i Sør-Amerika.

Ninni Bjørlo Lærum