Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

Hvorfor fortalte ikke Victor Sotberg at han ble mobbet?

Hei, Victor.

Hvorfor var det sånn at du først var populær på barneskolen, men på ungdomsskolen ble du mobbet og kalt stygge ting av guttene? Og hvorfor sa du ikke at du ble mobbet når du kom hjem fra skolen?

Oscar (10)

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
Rådgiver

Victor Sotberg

Victor Sotberg er youtuber og programleder, blant annet kjent fra NRK FlippKlipp. Fra 2019 til 2020 svarte han på lesernes spørsmål om mobbing, vennskap og sånt.

Hei, Oscar!

Tusen takk for fint spørsmål!

Det er ikke alltid lett å forstå seg på dem som plutselig bestemmer seg for å mobbe andre. Men jeg tror jeg skjønner veldig godt hvorfor disse guttene på ungdomsskolen begynte å mobbe meg.

Sjalu på meg

Jeg hadde det veldig fint på barneskolen. Der kjente jeg de fleste. Men da jeg begynte på ungdomsskolen, møtte jeg mange nye mennesker. Jeg ble fort populær blant jentene på ungdomsskolen. Mange av de eldste guttene likte ikke dette.

Det var tydelig at de ble sjalu på meg. Og fordi jeg var en gutt som skilte seg ut og ikke var som alle andre, var det lett å begynne å mobbe meg.

Veldig flaut

Jeg syntes det var veldig flaut å bli mobbet, og det var derfor jeg ikke fortalte det til foreldrene mine. I dag forstår jeg hvor kul jeg faktisk var.

Jeg burde sagt fra til foreldrene mine og fått stoppet mobberne. Mobbere har ALDRI en god grunn til å mobbe, og de skal ALLTID bli stoppet. Enten av lærere, foreldre eller andre voksne.

Hilsen Victor

Denne artikkelen sto først på trykk i Aftenposten Junior i august 2019.

Aftenposten Junior