Herman Flesvig følte seg dum som barn

Herman Flesvig spiller karakteren Ola Halvorsen i humorserien Førstegangstjenesten.(Foto: NRK )

TV-kjendisen Herman Flesvig slet litt på skolen som barn. Da han var 18 år, lærte han noe helt nytt om seg selv.

«Se, der er Herman Flesvig!» roper en ungdom. Herman Flesvig vinker selv om han er midt i intervjuet med Junior-journalist Sofie.

Flesvig blir gjenkjent over hele Norge. Mange synes han er morsom i TV-serien Førstegangstjenesten på NRK. Der han spiller alle hovedrollene.

– Jeg har nok alltid vært litt morsom på barneskolen og sånn. Jeg var nok litt klassens klovn, sier Flesvig.

Herman Flesvig

• Alder: 28 år
  • Fra: Siggerud i Viken fylke
  • Yrke: Komiker/skuespiller
  • Har laget nye episoder av NRK-serien Førstegangs tjenesten
  • Favoritt-fag som barn: Gym, kunst og håndverk og historie

Når Herman Flesvig føler seg urolig, bare gjør han mye, som å være med venner, hoppe i fallskjerm eller trene. (Foto: Karen Gjetrang )

Fikk mye kjeft

Flesvig gikk på Siggerud skole i Follo. Helt siden han gikk der, har han likt å gjøre rampe streker.

– Én gang tok jeg og en kamerat olje fra en gravemaskin. Så smurte vi oljen på innsiden av karmen til et lekehus, sier Flesvig.

Oljen stivnet i løpet av en helg. Det endte med at skolen måtte rive lekehuset.

– Da fikk jeg ganske mye kjeft, sier Flesvig.

Følte seg dum

Flesvig var ikke så glad i å gå på skolen. Han følte seg dum, fordi de andre i klassen lærte seg å skrive og lese raskere enn ham.

Først da han var 18 år, fant Flesvig ut at han hadde ADHD.

– Man har litt ekstra energi når man har ADHD. Det som er ulempen med ADHD, er at det er vanskeligere å konsentrere seg.

Når skjønte du at du ikke var dum?

– Jeg skjønte det da jeg begynte med humor og skuespill, sier Flesvig.

Flesvigs råd til barn med ADHD:

Herman Flesvig (Foto: Karen Gjetrang) sier: Det er ikke noe galt med deg, alle er forskjellige. Bruk energien din til noe positivt. Du må ikke nødvendigvis gjøre det alle andre gjør. Prøv å finne det du selv har lyst til å gjøre.

Har mye energi

Nå som han er skuespiller, synes Flesvig det er en fordel å ha ADHD. Han har så mye energi til å jobbe, for eksempel med serien Førstegangstjenesten.

Hvordan klarer du til å etterligne personer?

– Det er ganske mye øving. Jeg sitter ofte og ser på personer og følger med på hvordan de snakker, sier han.

Herman Flesvig spiller flere av hovedrollene i serien. Her er han i rollen som Preben, Ahre-Ketil og Tanja Laila. (Foto: NRK )

Herman Flesvig er aktuell med humorserien Førstegangstjenesten. Den har aldersgrense 12 år.

Sofie intervjuet komikeren Herman Flesvig for Aftenposten Junior i Marienlyst-parken i Oslo. (Foto: Karen Gjetrang )

Junior-journalisten

Sofie går på Grefsen skole i Oslo. Hun har lyst til å bli advokat eller lærer når hun blir stor.

Etter intervjuet sa Herman Flesvig:

– Du stilte veldig gode spørsmål. Hvis du ikke blir advokat eller lærer, kan du bli journalist.

Nicholas Bergh,
Sofie Kolosova