Vil ha aldersgrense for sosiale medier

Jonas Gahr Støre, en mann i 60-årene, har grått hår og en ola-skjorte og har foldet hendene på et bord.

Statsminister Jonas Gahr Støre mener det må bli strengere regler for sosiale medier.(Foto: Lena Lislevand )

Statsminister Jonas Gahr Støre sier at det vil bli aldersgrense for å bruke sosiale medier.

De som styrer i Norge har lenge snakket om at det kan bli nye regler for barn og bruk av sosiale medier.

Nå har statsminister Jonas Gahr Støre bestemt seg. Han sier at:

• Det vil bli en aldersgrense for bruk av sosiale medier
  • Om den blir 13, 14 eller 15 år er ikke bestemt ennå
  • Du må bevise at du er gammel nok for å kunne logge på. Men de vet ikke ennå akkurat hvordan den nye systemet for innlogging blir.

Aldersgrensen skal bli satt i høst. Dette sier Støre til NRK.

Noen er negative til aldersgrense på sosiale medier. Blant annet Barneombudet mener det kan være imot barns rettigheter, som retten til å ytre seg og finne informasjon.

Hva mener du? Bør det være aldersgrense på sosiale medier? Skriv din mening til post@aftenpostenjunior.no

Sindre Trygsland