Tala (8) må leke i mørket

Tala (8) og moren.(Foto: Espedal, Jan Tomas )

Libanon er i pengetrøbbel. Mange av dem som bor i landet, må blant annet klare seg uten strøm.

Libanon er i økonomisk krise. Landet har veldig lite penger. Det fører til mange problemer for innbyggerne:

• Mange er uten strøm.
  • Ting er blitt dyrere enn det var før.
  • Mange har ikke råd til mat.

Jon Mathias bor i en by som heter Tripoli. Han har norsk mor og far fra Libanon. Slik merker seksåringen krisen i landet.

Jon Mathias (Foto: Privat) sier: Vi har ikke elektrisitet mye av dagen, og det har heller ikke de fleste andre. Bare strøm om kvelden, tidlig om morgenen og én time midt på dagen.

Har lånt mye penger

Hvorfor har det gått så dårlig i landet?

Hanne Christiansen (Foto: Aftenposten) sier: I mange år har de som styrer landet, lånt veldig mye penger. Nå har de gått tom for penger til å betale tilbake det de skylder, og til å kjøpe det folket trenger for å ha et godt liv.

Christiansen jobber i Aftenposten og skriver om det som skjer i Midtøsten.

Da hun nylig var i landet, møtte hun blant andre Tala (8), som måtte leke i mørket fordi familien ikke har strøm.

Tala (8) må leke i mørket. Her er hun sammen med moren.(Foto: Jan Tomas Espedal, Aftenposten )

Moren må lyse med mobiltelefonen slik at man kan se kjøkkenet.(Foto: Espedal, Jan Tomas, Aftenposten )

Må kjøpe fra utlandet

Mens vi i Norge bruker kroner, betaler libanesere med noe som heter pund. På grunn av problemene er pundet blitt veldig lite verdt.

– For å kjøpe brød, leker eller bensin, må man betale veldig mye mer enn man måtte før, sier Christiansen.

Det gjør ting veldig tøft i landet.

– Libanon må kjøpe ting som bensin og medisiner fra utlandet. Det er veldig vanskelig når landet nesten ikke har penger, forklarer hun.

Dette gir håp

Jon Mathias sier at han som regel går ut og leker når de er uten strøm. Men han merker at de voksne kan bli irritert.

– De er ikke glade og klager fælt over at det er for varmt. Når vi ikke har strøm, kan vi ikke bruke aircondition og vifte, sier han.

Har du håp om at det skal bli bedre å bo i landet?

– Nei, det tror jeg ikke, svarer han.

Christiansen sier at det er vanskelig å bo i Libanon nå. Men én ting kan gi håp:

– Nå har libaneserne endelig fått en regjering. Noen håper at de kan sørge for at Libanon får hjelp fra andre land til å få orden på økonomien, sier hun.

Libanon

• Hovedstad: Beirut.
  • Innbyggere: Nesten 7 millioner mennesker.
  • Språk: Arabisk.
  • Libanon er et lite land. Norge er over 30 ganger så stort.

Libanons nye regjering ble nylig klar, men det tok veldig lang tid. Den forrige regjeringen sluttet nemlig 13 måneder tidligere.Kilde: NTB

Hjelper menneskene i Libanon

Unicef er blant mange som forsøker å hjelpe barn som har det vanskelig i Libanon.

– Vi gir nødhjelp og vi har nå økt innsatsen for å kunne hjelpe barna, sier Yukie Mokuo i Unicef Libanon.

Talsperson Yukie Mokuo i Unicef Libanon.(Foto: Unicef )

Hun forteller at Unicef støtter over 80.000 barn med penger. Det går blant annet til skolebøker og skoleplasser. De hjelper også til med at menneskene i Libanon skal få rent vann, ha god hygiene og god helse blant annet, forklarer Mokuo.

Sindre Trygsland