Krangler om migranter

Mange mennesker står samlet i varme klær foran et gjerde med piggtråd.

Mange migranter står ved grensen mellom Polen og Hviterussland. Blant dem er små barn.(Foto: Leonid Shcheglov, BelTA / NTB )

Mange migranter beveger seg fra Hviterussland mot den polske grensen. Det skaper krangel.

Hundrevis av migranter, mange av dem fra Midtøsten, gikk fra Hviterussland mot grensen til Polen.

De ble fulgt dit av hviterussiske personer med våpen. Polen mener det er personer fra militæret i Hviterussland som står bak, skriver TV 2.

Krangler med EU

Hviterusslands leder Aleksandr Lukasjenko er sint på EU.

En mann i 60-årene, kledd i sort dress, ser seriøs ut.

Aleksandr Lukasjenko er Hviterusslands leder. Det har han vært i 21 år.(Foto: Nikolai Petrov, BelTA / NTB )

Derfor sender han mange migranter til nabolandene sine grenser, skriver Aftenposten.

Gina Grieg Riisnæs (Foto: Privat:) Svart/hvitt-bilde av en kvinne med briller som kikker inn i kamera. sier: Han er sint fordi EU har innført straff mot Hviterussland for hvordan de behandler menneskene som bor der. EU mener også at Lukasjenko jukset slik at han vant forrige valg

Hun er journalist i Aftenposten og skriver mye om det som skjer rundt i verden.

Kan ikke ta dem imot

At Lukasjenko sender mennesker mot nabolandene, skaper kaos.

– Polen vil ikke ta imot migrantene. Blant annet fordi det er veldig dyrt å ta imot tusenvis av migranter på én gang. Polen mener at Hviterussland bruker disse menneskene som et våpen, sier Risnæs.

Blant migrantene er det mange barn. Mange av dem bor for tiden rett ved grensen mellom Hviterussland og Polen.

Barn og voksne står foran et gjerde med piggtråd.

Polen har satt opp et stort gjerde med piggtråd. (Foto: Leonid Shcheglov, BelTA / NTB )

Sindre Trygsland