Innfører nye koronaregler i Norge

En alvorlig politiker kledd i dress står og snakker fra en scene.

Statsminister Jonas Gahr Støre.(Foto: Annika Byrde, NTB )

Norge strammer inn koronareglene på grunn av mye smitte og en ny virusvariant.

Norge har mer koronasmitte en noen gang før, og statsminister Jonas Gahr Støre og regjeringen mente de var nødt til å lage strengere regler i tiden fremover.

– Jeg skjønner veldig godt at dette er fortvilende, sa han da han fortalte om de nye reglene.

Dette er reglene

Nå skal man igjen holde én meters avstand i Norge dersom det er mulig. Det er også flere andre regler som:

• Ikke flere enn ti personer kan samles hjemme (på julaften er det lov med 20)
  • Fritidsaktiviteter bør gjøres ute så lenge det er mulig
  • Alle som kan, skal jobbe hjemmefra
  • Om man ikke kan holde én meters avstand, skal man bruke munnbind
En alvorlig politiker med fargerikt munnbind står foran en mikrofon.

Nå skal man bruke munnbind dersom man ikke kan holde en meters avstand.(Foto: Annika Byrde, NTB )

Trafikklys

Regelen med ikke flere enn ti personer gjelder foreløpig ikke for barn i barnehagen eller på barneskolen. Men på skolene kan det igjen bli innført «trafikklys».

Det vil si at skolen er på grønt, gult eller rødt lys ut ifra hvor mye smitte det er i området. Om det er gult eller rødt, vil det bli strengere.

Sindre Trygsland