I dette landet har skolene vært stengt lengst: – Veldig urettferdig

Nihal har sittet mye på hjemmeskole. Han savner også å drive med idrett, for eksempel fotball og svømming.(Foto: PRIVAT )

Nihal (12) og Annika (11) har hatt hjemmeskole i nesten ett år på grunn av koronaviruset. Nå er de tilbake på skolen, men de må rope for å snakke med venner.

Da koronaviruset kom, ble skoler over hele verden stengt. India er landet der skolene har vært stengt lengst (i 47 uker), ifølge Unesco.

I Norge, for eksempel, var barneskolene stengt sammenhengende i syv uker i mars i fjor på grunn av koronaviruset.

– Det er veldig urettferdig. Barn i Norge får jo møte venner og sånn også, sier Nihal til Aftenposten Junior på telefon fra India.

Hjemmeskole i nesten et helt år

Nihal og søsteren Annika har norsk mor og indisk far. Familien bor i Indias hovedstad, New Delhi. Nihal og Annika måtte ha hjemmeskole i nesten et helt år: fra mars 2020 til februar 2021. Frem til nylig kunne de heller ikke møte venner utenfor skoletiden.

– Man mister kontakten med veldig mange, sier Nihal.

– Noen av vennene mine har ikke telefon. Jeg kunne ikke snakke med dem, sier Annika.

Når Annika kommer på skolen, må hun ha med en lapp der det står at hun er frisk. En vakt sjekker lappen. Så blir kroppen hennes sjekket for feber (det kan være et tegn på koronaviruset). Så blir sekken hennes kjørt gjennom en maskin som dreper viruset hvis det er virus på den.(Foto: PRIVAT )

Dårligere i matte

Unicef er en organisasjon som jobber for barns rettigheter i verden. De har flere ganger bedt verdens ledere om å åpne skolene der det er mulig.

– For mange land har valgt å holde skoler stengt, noen i nesten et år, sa Unicef-direktør Henrietta Fore til organisasjonens nettside i januar.

De er bekymret for at barn lærer mindre i lesing, skriving og matte. En ny studie fra Storbritannia viser at annenklassingene i landet nå er mye dårligere i matte enn annenklassingene for fire år siden.

Annerledes med hjemmeskole

Barn over hele verden har hatt skoletimer på nett. Men mange barn har ikke PC, mobil eller nettbrett med internett. I India har kun ett av fire barn dette, ifølge Unicef.

Annika og Nihal er blant dem. Men de synes de lærer mindre på hjemmeskole enn vanlig skole.

– Det er vanskeligere hvis jeg ikke skjønner noe lærerne sier. Lærerne sitter ikke med oss og kan ikke vise og tegne når de forklarer, sier Annika.

Tilbake på skolen

Nylig kunne Annika og Nihal endelig komme tilbake på skolen. Men de er der bare to dager i uken. Og når de er på skolen, er det strenge regler.

For eksempel

• De må ha på munnbind hele tiden
  • De kan ikke forlate pulten, unntatt hvis de skal på do

– Det er veldig annerledes, sier Annika.

Annika og klassekameratene må ha munnbind på skolen.(Foto: PRIVAT )

På hver sin pult

I friminuttene må elevene sitte inne på hver sin pult, ofte på hver sin mobil. Nihal må rope for å snakke med vennene sine. Kjempekjedelig, synes han.

Likevel er Nihal og Annika glad for å være tilbake på skolen etter så lang tid borte.

Har vennene deres forandret seg?

– Ja. En venn av meg er like høy som mamma nå. Før var hun like høy som meg, sier Annika.

Nihal og Annikas skole har laget en Youtube-video som viser reglene som gjelder nå som det er koronavirus. Her blir et klasserom vasket.(Foto: Youtube )

Mange i India er fattige og har dårlige helse. Det gjør at mange kan bli ekstra syke av koronaviruset. KILDE: Hindustan Times

Slik har skolene vært i andre land

0 UKER STENGT: Hviterussland har ikke stengt skolene på grunn av koronaviruset, ifølge Unesco. Landets diktator (en som bestemmer alt), Aleksandr Lukasjenko, mener koronaviruset ikke er så alvorlig, og at det kan funke å drikke alkohol og spille ishockey for å bli kvitt viruset. Det er de fleste leger og forskere uenige i.(Foto: AP )