Du må logge inn før du kan kose deg med denne artikkelen.

Vil du vite mer om Aftenposten Junior skole?

Les mer om tjenesten her.

Spør eksperten

Helsebroren: Ingen har lov å bestemme over noen

Hei!

Hva gjør jeg hvis noen bestemmer mye over meg?

Hilsen jente (9)

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
Helsesykepleier

Per Arthur Andersen

Er du lei deg, trist, glad eller forelsket? Jeg svarer blant annet på spørsmål om forelskelse, mobbing, seksualitet, kropp og forholdet til foreldrene dine.

Hei, kjære leser!

Jeg tror det er mange som lurer på det samme. Spesielt barn ettersom mange gjerne kan føle at spesielt foreldre bestemmer alt hele tiden, og det kan gjerne bli litt frustrerende.

En forskjell

Men det er en forskjell på om foreldre bestemmer når en skal legge seg, hva en skal spise, eller hva en har lov og ikke lov å gjøre, og om en venn, en som er jevngammel, eller en du ikke kjenner, skal bestemme slik som foreldrene dine kan.

Si ifra

Hvis du opplever at en venn alltid skal bestemme hva dere skal gjøre, hva du skal like, og kanskje også hvordan du skal oppføre deg, så er det viktig å lære seg å si ifra at du er uenig. Dette kan være skummelt, men det er viktig å lære seg å sette grenser for hva vi vil tillate at andre skal bestemme eller mene om oss.

Rett til å bli hørt

Si at du er uenig, og forklar hvorfor, eller bare si nei. Hvis den eller de som bestemmer mye, ikke vil godta din mening eller høre på deg, så er dette hverken gode venner eller personer du skal bruke mye energi på. Du har like mye rett til å bli hørt og bestemme hva du vil, som alle andre. Til og med foreldrene dine skal høre på hva du mener, og om du er uenig i hva de bestemmer. Men selv om de skal lytte til deg, har de fortsatt lov å bestemme det de mener er riktig.

Finn din stemme

Det handler litt om å finne vår egen stemme for å si hva vi mener, og vise at vi bestemmer over oss selv. Dette krever trening og kan ta litt tid for den enkelte. Si nei og hva du egentlig vil. Noen ganger blir det hørt, andre ganger ikke. Men det å lære seg å si hva vi mener og vil, er viktig, for det lærer oss også å samarbeide og løse konflikter.

Snakk med en du stoler på

Ingen, uansett om det er foreldre, andre voksne eller andre barn, har lov å bestemme over noen på en slik måte at vi får vondt, blir redde eller at vi skal skade andre. Hvis du opplever å bli bestemt over på en slik måte, er det veldig viktig å si ifra til en voksen du stoler på. For eksempel en lærer, en nabo eller en helsesykepleier.

Hilsen Helsebror Per Arthur

Aftenposten Junior