Olivia Rodrigo er en av verdens mest populære artister

Her opptrer Olivia Rodrigo (18) på BRIT Awards, en stor musikkprisutdeling i Storbritannia. (Foto: John Marshall, Reuters/ NTB )

Olivia Rodrigo er blitt en av verdens aller største popstjerner. Hvordan klarte hun det?

«Dette har vært den kuleste uken i mitt liv», skrev Olivia Rodrigo på Instagram i slutten av mai.

Da hadde hun akkurat gitt ut sitt første album.

Flere rekorder

Det siste året har 18-åringen fra Los Angeles i USA toppet hitlistene verden over. I tillegg til det har hun satt flere rekorder, to av dem er:

Både «Drivers license» og «Good 4 you» gikk helt til topps på Billboard Hot 100.

– Det er ekstra stort, fordi den forrige som gjorde noe tilsvarende, heter Billie Eilish, sier Tor Martin Bøe.

Han jobber som musikkanmelder i VG og ga Rodrigos album terningkast fem. Han er ikke den eneste. Musikkanmeldere i hele verden skryter av Rodrigo.

Olivia Rodrigo viser mange følelser når hun synger. (Foto: Backgrid UK, Nipi, NTB )

Veien til stjernehimmelen

Rodrigo har sunget helt fra hun var liten. Da hun gikk i barnehagen, tok hun sangtimer. Som åtteåring var hun med i flere ulike talentkonkurranser, skriver nyhetskanalen BBC.

– Én av grunnene til at hun er blitt så populær, er at hun var med i Disneys TV-serie High School Musical og fikk fremføre sine egne låter, sier Bøe.

Før «High School Musical» spilte Rodrigo i Disney-serien «Bizaardvark» i tre år. (Foto: Disney Channel/Courtesy Everett Collection, NTB )

Kjærlighetssorg

Albumet Sour handler om når det blir slutt med kjæresten og om å ha kjærlighetssorg. Dette er noe mange i verden kan kjenne seg igjen i.

– Én ting er at hun er flink til å fortelle enkle og gjenkjennelige historier, som oftest om kjærlighetsforhold som ikke har fungert. Men hun klarer å formidle disse følelsene gjennom musikken, som er som små musikaler i seg selv, sier Bøe.

Stor på sosiale medier

På Tiktok har Rodrigo over syv millioner følgere.

– Hun er veldig flink til å dele av sin egen musikk på sosiale medier. «Drivers license» var forhåndsannonsert ganske mange måneder i forveien på Instagram, for eksempel, forteller Bøe.

Olivia Rodrigos favoritter

• Reisemål: Budapest i Ungarn
  • Farge: Lilla eller grønn
  • Mat: Cascio e Pepe. Det er en pastarett med ost og pepper
  • Hurtigmat: Mat fra Taco Bell
  • Konsert: En konsert med artisten Jack White
  • Album: Folklore av Taylor Swift
  • Hobby: Strikking. Av og til strikker hun mens hun er i studio og lager musikk

Kilde: Olivia Rodrigos Youtube-kanal, BBC, VG

Anmeldelse av Sour

Ali, Ailo og Cecilia fra Vadsø, har hørt på hele albumet og sier sin mening om det.

Ali (11), (Foto: Arne Leikvoll, Vadsø skole) sier: Albumet er litt bra, men noen sanger er ikke «my jam». Jeg liker sangen «Rock», men hvis det hadde vært mer bass, ville den faktisk blitt litt bedre.
  • Favorittsang: «Good 4 you» og «Jealousy, jealousy».
  • Terningkast: 4
Ailo (11), (Foto: Arne Leikvoll, Vadsø skole) sier: Jeg synes hun hadde gode sanger på albumet. Det var ganske gøy å høre på.
  • Favorittsang: «Good 4 you»
  • Terningkast: 4,5
Cecilia (11), (Foto: Arne Leikvoll, Vadsø skole) sier: Fint album, hun er god til å lage musikk. Jeg har sett Olivia Rodrigo på Tiktok og Youtube før jeg hørte albumet.
  • Favorittsang: «Brutal» og «Good 4 you»
  • Terningkast: 6

Er du enige med musikkanmelderne? Send oss din mening til: post@aftenpostenjunior.no

Ragnhild Telise Kristoffersen