Slik lager du en god aprilsnarr

En illustrasjon med fem bilder, én med et barn som har festet en lapp på ryggen til en voksen, en av en familie som ser på klokken og tror de har forsovet seg, en av et barn som heller salt i en kaffekopp, en av en mor som tar en edderkopp foran ansiktet til et barn i sengen og en av en kalender som viser 1. april.

Første april er rett rundt hjørnet. Er du klar for tidenes beste aprilsnarr?

Men først, hva er egentlig aprilsnarr?

Det er lang tradisjon for at 1. april er dagen der alle har lov til å prøve å lure noen. Denne dagen er det vanlig å bruke harmløse spøker eller rampestreker til å tulle med familie og venner. Og det er vanlig i mange land.

En kvinne med rosa klær og langt, brunt hår står og i bakgrunnen er det noe som ser ut som tåke og det er noen planter og trær rundt.

Martha Leivestad(Foto: Ketil Blom Haugstulen, Aftenposten )

Martha Leivestads tips

Martha Leivestad er programleder og komiker. Hun er kjent for å være morsom. Men selv har hun ikke turt å lure noen med aprilsnarr!

– Men jeg har ikke turt å lure noen med aprilsnarr selv!

Likevel har hun gode tips til deg som vil lage den aller beste aprilsnarren.

– Tipsene mine er for deg som har skikkelig lyst til å lure noen, men uten å gjøre dem redde.

1. Trygghet

Du må starte med noen du er trygg på. Da kan du lure dem skikkelig uten at de blir lei seg eller redde!

2. Ikke noe slemt

2. Jeg er ikke er så veldig tøff selv, så jeg tør ikke lure noen ved å gjøre noe slemt. Det er likevel morsomme og snillere måter å lure på. Jeg anbefaler en mild aprilsnarr som fortsatt er morsom.

3. Kjip kaffe

Denne spøken er skikkelig morsom på pappaen din: Ta litt salt i kaffekoppen hans på morgenen, da skvetter han skikkelig til!

Sørg for at du har en kaffekopp uten salt stående klar, så han ikke blir sur. Det blir skikkelig gøy!

Fem barn sitter ved siden av hverandre i en sofa og smiler og i bakgrunnen er det flere hyller med bøker.

Marie (7) fra venstre, Eline (8), Eirik (8), Charlie (8) og Edvin (7).(Foto: Ingrid Elise Sønstebø-Sundt )

Flere gode ideer

Har du planlagt å lure noen? Det er viktig å huske å ikke skremme noen for mye, men få en god latter. Da kan du også få gode tips fra disse barna på Vinderen skole i Oslo:

Eirik (8) En ung gutt med langt, lyst hår lager en grimase og i bagrunnen er det flere bøker. sier: Jeg ville lure faren min i fjor. Jeg tok en teipbit over der vannet kommer ut av springen. Da han skrudde på vannet, sprutet det overalt på badet!
Eline (8) En jente med langt, lyst hår og rosa strikkegenser lager en tøysete grimase. sier: Jeg stilte klokken bakover med én time. Det gjorde at foreldrene mine trodde de hadde skikkelig dårlig tid. De ble lurt trill rundt.
Charlie (8) En gutt med grå hettegenser og halvlangt, lysebrunt hår smiler og i bakgrunnen kan du se flere bøker. sier: Noe du også kan gjøre, er å si at du har vunnet i lotto.
Edvin (7) En gutt med halvlangt, lyst hår smiler og har et lite sår på haken. sier: Kjenner du noen som er skikkelig glad i sjokolade? Da har jeg en skikkelig god idé til aprilsnarr. Hvis du fester en magnet under en tallerken med sjokolade, kan du sitte under bordet med en magnet og flytte tallerkenen rundt så vennen din ikke forstår noe av det som skjer i det hele tatt!
Marie (7) En jente med rosa genser rekker tunge. sier: Hvis du putter en falsk edderkopp i sengen til foreldrene dine, blir de skikkelig skremt. Det har jeg tenkt å prøve i år. Du kan også sette en bøtte vann over en dør. Da vil den som åpner døren, bli skikkelig våt og overrasket.

Visste du?

I Frankrike heter aprilsnarr poisson d’avril, altså aprilfisk. Det er fordi de prøver å feste et bilde av en fisk på ryggen til en som ikke merker det. Kilde: Store norske leksikon

Ingrid Elise Sønstebø-Sundt