Spør eksperten

Når venner blir sjalu

Har bestevennen din fått nye venner i sommer? Eller bruker du mye tid med en ny venn og er redd redd bestevennen din blir sjalu? Her får du råd.

• Spør eksperten
  • Aftenposten Junior
  • Boks 1178 Sentrum
  • 0107 Oslo
Flere barn sitter på en gressplen. En jente nærmest kamera ser litt lei seg ut.
Psykolog

Benjamin Baarli Silseth

Jeg kan svare på spørsmål om mental helse, følelser, identitet, hvordan du har det hjemme eller på skolen, mobbing og andre ting. Ingen spørsmål er for store eller for små til at vi kan prøve å finne et svar! Gleder meg til å høre fra deg.

Hei!

Slik jeg selv husker den lange sommerferien, var tiden fylt med sol, iskrem og venner. Det var som oftest de samme gamle vennene jeg vanligvis hadde på skolen og fra idrett, men ofte kom det nye venner i løpet av sommeren også. Det å bli kjent med hverandre og knytte det vi kaller for relasjoner, er noe av det viktigste vi mennesker gjør for å ta vare på andre og oss selv.

Sjalusi med venner

Så hva vi gjør vi når vi plutselig ser at bestekompisen får nye venner du aldri har møtt før? Eller om en bestevenninne spør deg om dere skal finne på noe, men du er opptatt med venner du har møtt i ferien? Sjalusi er kanskje en følelse man oftest tenker på knyttet til kjærester eller andre ting, men sjalusi oppstår like ofte i vennerelasjoner.

Sjalusi kan handle om en uggen følelse av at noe ikke stemmer i vennskapet, og ofte kommer den fra at man er redd for å miste dem.

Inkludere gamle og nye

Det er jo spennende å møte nye venner i løpet av sommerferien, og det er helt naturlig å ville bli bedre kjent med dem man møter. Samtidig er det viktig å ta vare på de vennene man har fra før, for det er ikke sikkert andre møter like mange nye venner som det du gjør.

Derfor tror jeg det er viktig å inkludere hverandre, både gamle og nye venner.

Dette kan du gjøre

Kanskje kan du invitere til noe som alle kan være med på, hvor flere kan bli kjent med hverandre? Det kan være en tur på stranden, fotball i hagen eller en sykkeltur.

Eller om du føler at en venn «glemmer» deg litt, så kan du kanskje prøve å ta det opp med vennen din? Jeg tror du kan komme langt med å si noe om at du savner vennen din og vil tilbringe tid sammen.

Større vennegjeng

Sjalusi er en normal følelse som vi alle kjenner på innimellom, men sjalusi er ikke så farlig så lenge vi gjør noe med den. Sommeren er en fin tid for å være en god venn og inkluderende, så blir kanskje vennegjengen enda større etter ferien!

Hilsen Benjamin

Benjamin Baarli Silseth