Se lesernes fantastiske kaker

Vi fikk inn nesten 70 kakebilder til vår bakekonkurranse. Nå er vinneren kåret.

– For noen kaker! Dere har all grunn til å være veldig stolte av arbeidet deres, sier en imponert Tonje Johnsen.

Johnsen vant «Bakemesterskapet» på NRK i vår. Her har hun hatt den vanskelige jobben med å kåre bare én vinner. Valget falt til slutt på den blå havkaken fra Tiril (10) og Tillik Emilie (10) fra Oslo.

– Jeg bare elsker denne kaken! Den har et viktig budskap, den er full av detaljer og stråler av bakeglede, sier Johnsen.

DETTE ER VINNERNE: Tiril (10) og Tillik Emilie (10) har laget en kake som viser både en syk og en frisk fjord. – Vi håper den kan få andre til å tenke på livet under vann og få lyst til å ta bedre vare på havet, forteller jentene.(Foto: Privat )

Her er flere av de fine kakene:

Louise (10) driver med svømming og har laget denne flotte kaken, som forestiller Trondhjems Svømme- og livredningsklub.(Foto: Privat )

Dette er en kake som ser ut som Totoro med store øyne, spisse ører, og særegne værhår, dekket med kremfarget og grått eller lysebrunt glasur.

Klara My (10) og Erla Symre (8) har laget en supersøt Totoro-kake. (Foto: Privat )

Et smilende barn lener seg mot et bord ved siden av en kreativt dekorert kake som ser ut som en slags mursteinstruktur eller slott, med rød glasur, tallene "123" og små flagg som ligner på norske flagg rundt toppkanten.

Fabian (7) elsker å løpe. Han og noen klassekamerater gjennomførte nylig et løp i Bergen. Etterpå feiret de med denne kaken, som forestiller målområdet.(Foto: Privat )

En kreativt dekorert kake med hvit glasur som ser ut som snø, fargerike godteribiter og to brune tau med en liten klatrerfigur, samt fire sjokoladedekkede godbiter på pinner.

Ella Josefine (8) digger klatring og har laget en klatrevegg!(Foto: Privat )

En ekte hund med mørk pels og lyse flekker som ser på en veldig detaljert kake formet som et hundehode til høyre på en tallerken.

Tale (10) er veldig interessert i dyr og har bakt hunden sin, Limmi.(Foto: Privat )

En kunstnerisk dessert som ligner en katt.

Elisa (11) fra Trondheim har bakt en nydelig katt med poter og kinn av makroner.(Foto: Privat )

Et ungt barn smiler og holder en kake som ser ut som en Nintendo Switch, med fargerike godteriknapper rundt og et skjermområde som sier "Nintendo Switch", og han har på seg klær med videospillmønster.

Daniel (8) fra Oslo elsker å spille og bake. Han har laget en kake som er prikk lik en Nintendo Switch-konsoll!(Foto: Privat )

Et smilende barn lager fredstegn med fingrene ved siden av en kreativ bursdagskake formet som en bondegård med sjokoladeglasur og grønne strøssel som ser ut som gress, samt pynt av grønnsaker, blomster og dyr laget av marsipan.

Erle (7) fra Oslo har laget en kul turnhall-kake!(Foto: Privat )

Et smilende barn ser på en stor sjokoladekake dekorert med sjokoladesjakkfigurer og gylne perler.

Egill (8) har laget en sjokoladedrøm av en sjakk-kake.(Foto: Privat )

Dette bildet viser en vakkert dekorert kake med skogtema, dekket av barklignende glasur og pyntet med grønn frosting som ser ut som gress, spiselige sopp, jordbær, fargerike blomster og små insektsliknende figurer, samt blå fugler, røde blomster med grønne blader og en søt pinnsvinfigur som titter frem.

Embla (12), Vilde (11) og Aina (8) elsker skogturer og å sove i telt. Derfor har de laget en trestubbe – helt selv – pyntet med planter, blomster, sopp og dyr.(Foto: Privat )

Dette bildet viser en kreativ dessert som ser ut som en høyhælt rulleskøyte laget av kake med rosa og brunt glasur, pyntet med mynte sjokoladebiter-is, friske bringebær og godteridekorasjoner mot en svart bakgrunn.

Sigrid fra Bærum liker å stå på rulleskøyter og har laget en stilig rulleskøyte-kake.(Foto: Privat )

Dette er en kake formet som en fotball, dekorert med rødt, hvitt og blått glasur

Olav fra Nittedal er glad i fotball og har bakt Champions League-ballen!(Foto: Privat )

En ung gutt står ute med et stort smil og gir tommel opp, foran seg har han en sjokoladekake pyntet med friske jordbær på et klart glassfat som hviler på en gammel trestubbe.

Arild (7) fra Trondheim elsker fridykking og har laget en kake som ser ut som et fargerikt korallrev. (Foto: Privat )

Elin Fjelldal