Avslører hemmeligheter om russetiden

En tegning av en rød russebuss hvor det sitter noen menn med dress og veiver med penger oppå taket og foran står det flere russegutter og smiler.

Noen tjener enormt mye penger på russ. Og de har mye makt.

Kjøpepresset til russetiden begynner allerede når barn er 13 år og får seg Tiktok, mener Ivar Brandvol. Han er journalist i VG og har skrevet bok om hemmelighetene i russetiden.

Russefirmaer selger russeklær, busser og andre ting til russen. Og de bruker flere utspekulerte metoder, sier han.

Mange barn følger russebusser på Tiktok, Snapchat og Instagram. Og russefirmaene bruker bussene for å reklamere på sosiale medier.

Ivar Brandvol (Foto: Anne M. Steine/FoTobben as) En mann med brunt hår som står og lener seg over en motorsykkel. sier: Det ser veldig kult ut. Det er lett å tenke at da må jeg også bruke akkurat de firmaene for å lykkes i russetiden.
Tegning av en russegutt som sitter på en pall med masse dopapirruller på og han skriver en melding på telefonen sin.

For å få råd til russetiden selger mange russ dopapir. Men det kan være vanskelig å få solgt alt.(Foto: Illustrasjon: Andreas Brekke )

Hemmelige kontrakter

Brandvol har intervjuet mange som har vært på russebuss.

– Elevene forteller at de som jobber i russefirmaene, får veldig mye makt over dem, sier han.

Noen firmaer får elever til å signere hemmelige kontrakter.

Tegning av en mann i skjorte som holder opp en kontrakt til to russegutter.

I kontraktene kan det stå:

• At de ikke kan kjøpe ting av andre firmaer
  • At de må legge ut positive poster om dem på sosiale medier
  • At de må betale dem penger hvis de bryter noe i kontrakten

– Jeg har også sett kontrakter der det står at hvis taushetsplikten brytes, kommer de i fengsel, sier han.

Fordi kontrakten skal holdes hemmelig, tør ikke elevene å vise dem til foreldrene sine eller andre elever. Dermed ender mange opp med å betale mer enn de kunne gjort, fordi de ikke får sammenlignet priser med andre, sier han.

tegning av to russejenter som sitter sammen og sre på en mobil.

Brandvol sier at selgere skryter av russen for å prøve å bli venn med dem. (Foto: Illustrasjon: Andreas Brekke )

Prøver å bli venn

De største russefirmaene tjener enormt mye penger.

Selgerne er eksperter på å selge ting til ungdommer, sier Brandvol. En metode de bruker, er å få russen til å tro at de er vennene deres. Noen selgere blir med russen på fest, gir dem alkohol og legger ut filmer av dem på sosiale medier.

– Noen av selgerne utnytter også makten de har, sier han.

Flere jenter han har snakket med, forteller om voksne selgere som oppførte seg upassende. Blant annet flørte, mase om å ta dem med på date og sende seksuelle meldinger.

Tegning av to russejenter som ser på hver sin mobil hvor de får masse hjerter og kommentarer på bildene sine.

Flere jenter får mange likes og kommentarer fra russe-selgerne.(Foto: Illustrasjon: Andreas Brekke )

Tips til barn

Brandvol tror at de fleste har en fin russetid.

Han har noen tips til barn for at de også skal få det når den tid kommer:

Ivar Brandvol (Foto: Anne M. Steine/FoTobben as) En mann med brunt hår som står og lener seg over en motorsykkel. sier: Jeg tror det viktigste er å huske på at når du ser de kuleste bussene og de kuleste firmaene på Tiktok, er det egentlig reklame det du ser. Det blir postet fordi de ønsker at du skal kjøpe et produkt.

Og:

– Ikke bli venn med selgerne. De prøver å bli venn med deg for at du skal stole mer på dem og kjøpe så mye som mulig.

Tegning av en rød russebuss med noen russ inni.

Har endret

Knut Lyngstad er sjef for Russedress og Russeservice, de to største russefirmaene. De har brukt slike hemmelige kontrakter, men Lyngstad sier de endret dem i fjor.

Nå står det ikke lenger at elevene ikke kan handle med andre eller må betale penger hvis de bryter avtalen.

– Det har aldri skjedd at russegrupper har måttet betale tilbake oss fordi de har valgt å handle hos andre, sier Lyngstad.

Han sier at det er uakseptabelt med selgere som oppfører seg slik som Brandvol beskriver. Men han sier at det gjør ikke noen i hans firmaer.

Russe-ordbok:

Rulling: Når russen er ute og kjører med russebussen sin om kvelden og natten.

RT: Selve russetiden. Begynner ofte i påsken og varer frem til 17. mai.

Bæsso: Det mange kaller russebuss.

Sidestilt: Russebusser som har seter langs veggene, slik at det blir bedre plass til å danse inne i bussen. Disse bussene er sjeldne og er de mest populære.

A-buss: Russebuss med høyest status

Kjærestebuss: Gutte- og jentebuss som ruller mye sammen og avtaler å være kjærestebuss.

Satsebuss: En gruppe som har høye mål og vil bli kjente. De bruker mye penger på bussen og utstyr.

Vandreruss: Russ som har valgt å ikke være med på en buss, eller er blitt kastet ut.

Konsept: Russebussene lager sitt eget navn, stil og egne russesanger. Før de avslører konseptet sitt, bruker de dekknavn.

Årets Hjemmesnekk: En konkurranse hvor de beste russelåtene blir kåret.

Kilde: Ivar Brandvol

Kari Mette Hole