Gleden: – Jeg synes vi har fine navn!

Gleden (gutten til høyre) bor i Dar-es-Salam, hovedstaden i Tanzania.(Foto: Privat )

Han kjenner ingen andre som heter det samme som ham eller storebror Gaven.

Gleden (9)

• Bor i: Dar-es-Salaam
  • Søsken: 2 (Gaven og Vania, piltekst på bildet)
  • Favorittfag: Matte
  • Kjæledyr: Har to hunder
  • Språk: Engelsk og swahili

Dar-es-Salaam er en storby som ligger helt øst i Afrika. (Foto: Shutterstock )

Familien min:

– Jeg heter Gleden. Det er fordi faren min har studert i Norge og liker Norge så godt at han ville gi meg det som navn. Jeg kjenner ingen andre i Tanzania med det navnet! Storebroren min heter Gaven. Jeg synes vi har fine navn! Jeg har også en søster, hun heter Vania.

– Hjemme har vi to hunder, de heter Tim og Tom.

Skoledagen min:

– Jeg står opp klokken 5 eller 5.30 om morgenen. Skolen min starter klokken 7.45. Pappa kjører meg til skolen hver dag. Jeg liker fagene på skolen og å være sammen med venner.

Gleden sier: Jeg liker matte best, men synes det er vanskelig, så jeg får hjelp hjemme med leksene.

Hverdagen min:

– På ettermiddagen gjør jeg lekser fra 16 til 18.30. Da pleier jeg å ta en halvtimes pause for å spise litt, og så fortsetter jeg med lekser fra 19 til 20. Etter det legger jeg meg.

– Det er ganske mye skolearbeid å ta igjen etter tiden vi hadde hjemmeskole og gikk glipp av undervisning.

Mine hobbyer:

– Jeg liker å lese skolebøker og snakke med folk, både eldre og yngre. Jeg er ikke redd for å snakke med folk jeg ikke kjenner fra før, og liker å få nye venner.

Ting å gjøre i Tanzania:

Gled dere til å besøke Tanzania en gang. Vi har et fantastisk landskap og mange nasjonalparker, forteller Gleden.(Foto: Privat )

– Landet vårt er veldig kjent for safari. Her kan du se løver, elefanter, sjiraffer, bøfler og sebraer.

– En dag vi var ute og kjørte, så sto det plutselig en sjiraff på veien. Det var et vakkert syn!

Gleden og familien møtte denne sjiraffen en dag de var ute på kjøretur.(Foto: Privat )

Visste du dette om Tanzania?

• Det er mange nasjonalparker i Tanzania. Mange naturfilmer og TV-serier blir filmet Serengeti nasjonalpark.
  • Mange håper å få se de «fem store» når de er på safari: løve, leopard, neshorn, elefant og bøffel.
  • Øya Zanzibar er kjent for hvite strender. Den ligger to timer med ferge fra hovedstaden Dar-es-Salaam.

I Serengeti kan du oppleve grønne savanner og mange ville dyr. (Foto: Mosa'ab Elshamy, AP/NTB )

Dykking er en populær aktivitet for turister på Zanzibar.(Foto: Finbarr O'Reilly, Reuters/NTB )

Anne Myklebust Odland,
Elin Fjelldal