Lederne i Ungarn vil skjule Harry Potter

Humlesnurr og Harry Potter står sammen ved en port.

Rektor Albus Humlesnurr (til venstre) har en av de største rollene i bøkene og filmene om Harry Potter.(Foto: Warner Bros )

Harry Potter er en av verdens mest populære historier. Men lederne i Ungarn liker den ikke.

De vil nemlig sende filmene sent på kvelden og med 18-årsgrense. Og bøkene skal ikke selges nærmere enn 200 meter fra skoler og kirker, skriver Aftenposten.

Du lurer kanskje på hvorfor? Jo, fordi en av karakterene i historien, rektor Albus Humlesnurr, er homofil. Det har forfatter J.K. Rowling fortalt.

I det europeiske landet Ungarn er de som styrer, imot homofili. De ønsker å skjule ting som handler om homofile, slik at blant andre barn ikke skal lære om det.

Portrettbilde av Viktor Orbán. Han har på seg svart dress, hvit skjorte og rødt slips.

Viktor Orbán er lederen i Ungarn.(Foto: Bernadett Szabo, Reuters/NTB )

Dette er noe EU og mange andre land har reagert sterkt på. De har sagt tydelig ifra at de ikke liker det Ungarn gjør.

Sindre Trygsland