Demonstrerte for å få slutt på lekser

7. trinn på Åfoss skole har laget plakater og gått i tog for å få slutt på lekser. (Foto: Ketil Blom Haugstulen, Aftenposten )

7.-klassingene på Åfoss skole har kjempet en hard kamp for å få leksefri skole. Nå har de kanskje klart det.

Hele 7.-trinn på Åfoss skole i Skien roper i skolegården. De har laget sitt eget kamprop.

Mange barn kunne nok tenke seg leksefri. Men disse elevene har tatt kampen for det lenger enn de fleste. De har:

• Streiket
  • Gått i demonstrasjonstog
  • Skrevet leserinnlegg i avisen
  • Sendt brev til kunnskapsministeren

Hvorfor er det så viktig å få slutt på lekser?

Ole Mathias, Rebekka, Oda Andrea og Viktor (Foto: Ketil Blom Haugstulen, Aftenposten )

Gikk i tog og demonstrerte

Det startet med at elevene fikk i lekse å skrive et leserinnlegg om noe de brant for. Veldig mange skrev om at de ville ha slutt på lekser. Og da bestemte elevene seg for å gjøre mer.

Nylig gikk de i tog gjennom gatene i Skien med plakater og T-skjorter de har laget selv. Så fikk de komme på rådhuset og holde tale for ordføreren og politikerne som bestemmer i kommunen.

– Det var kjempegøy! Det så ut som de fleste i salen var enige i det vi sa, sier Viktor.

Elever sitter bak brune pulter i et stort, elegant rom med store vinduer og fine dekorasjoner på veggene.

Her er elevene inne på rådhuset i Skien. Der skal de prøve å overbevise politikerne som bestemmer i kommunen om å få leksefri skole. (Foto: Aslaug Kleven Kvanaas )

Hvilket argument mot lekser funker best på de voksne?

– At de voksne er slitne etter jobben og må mase på barna om lekser. Du får ikke et bra samhold med foreldrene dine når du hele tiden får mas fra dem, sier Rebekka.

7.-klassingene mener også det er urettferdig at noen barn ikke kan få like mye hjelp med leksene fordi foreldrene kanskje ikke var så flinke på skolen selv.

Seks elever står oppå en liten scene laget av tre på et torg og den ene eleven holder en mikrofon.

Etter at de gikk i tog gjennom byen, holdt elevene appell (tale) for folk utenfor rådhuset i Skien.(Foto: Aslaug Kleven Kvanaas )

Påvirker de som bestemmer

Ordfører Hedda Foss Five i Skien er veldig imponert over elevene.

Hedda Foss Five (Foto: privat) sier: Jeg heier på dem! Det er viktig at barn blir tatt på alvor, og jeg tror de har mye å lære oss voksne.

Ordføreren vil kjempe for elevenes sak når de som bestemmer i kommunen, skal diskutere om de skal teste ut leksefri. Blir det flertall for det, kan det hende at leksene fjernes på Åfoss neste skoleår.

En jente med rød-rutete skjorte holder opp en pamflett og to gutter holder en fane med rød skrift på inne i et klasserom.

Rebekka, Viktor og Ole Mathias har brukt mye tid på å lage plakater, pamfletter, T-skjorter og spørreundersøkelse for å kjempe for leksefri. (Foto: Ketil Blom Haugstulen, Aftenposten )

Mer lek

Noen mener at barn vil lære mindre uten lekser. Elevene på Åfoss er uenig. De synes læringen heller bør tilpasses mer til hver elev, fordi barn lærer best på forskjellige måter.

Viktor (Foto: Ketil Blom Haugstulen, Aftenposten) sier: Hvis vi skal kutte lekser, må det komme en annen type læremåte. Kanskje mer lek, for med lek lærer barn masse! I stedet for at vi skal sitte stille kjempelenge og bare lære sånn.

Kan bli flere leksefri skoler

Det må ikke være for mye eller for vanskelige lekser. Det sier Halvard Hølleland i Kunnskapsdepartementet (politikerne som bestemmer over skole).

Halvard Hølleland (Foto: Ilja C. Hendel) sier: Mange skoler prøver ut andre måter å lære på enn å ha lekser. Det kan hende at dette vil bli prøvd ut flere steder.

NRK og avisen Varden har også skrevet om denne saken.

Kari Mette Hole