– Det er fint at han ikke gjør som alle de andre guttene

To guttehoder stikker opp blant mange vifter med hvite fjær.

Peter Andreas Hjellnes Moseng og Teodor Barsnes-Simonsen stikker hodet frem blant masse fjær.(Foto: Stig B. Hansen, Aftenposten )

Peter og Teodor deler på rollen som Billy Elliot i en ny musikal.

En fargerik kjole og et rosa skjørt blir dratt opp fra en kasse. Kostymene er til Peter og Teodor. De to deler på rollen som Billy Elliot i en ny musikal.

– Vi pleier å lære scenene sammen. Når vi begynner å bli litt mer trygge, spiller vi hver for oss, sier Teodor.

To blonde gutter i fargerike klær holder armene rundt hverandre mens de ser til hver sin side.

Teodor i rollen som Billy...(Foto: Stig B. Hansen, Aftenposten )

En gutt i hatt og en fargerik kjole holder armene til siden mens en gutt med brunt hår og rosa skjørt ser skeptisk på.

... Og her er Peter i rollen som Billy. (Foto: Stig B. Hansen, Aftenposten )

Går mot strømmen

Musikalen «Billy Elliot» handler om gutten Billy som har lyst til å danse ballett sammen med jentene. Men det er det ikke alle som liker.

– Jeg synes det er fint at han ikke gjør som alle de andre guttene som går på boksing, sier Teodor.

– Og modig, sier Peter.

En stor gjeng av voksne og barn poserer mens de smiler bredt.

Det er mange barn og voksne med i forestillingen.(Foto: Stig B. Hansen, Aftenposten )

Må kunne mye

De har begge danset før, men ikke så mye ballett som forestillingen krever. Likevel klarte guttene å kapre hovedrollen.

– Vi gikk på auditions for å få rollen, forklarer Peter.

Barna som prøvespilte ble også testet på flere ulike områder.

I rollen som Billy må de kunne:

• Akrobatikk
  • Stepping
  • Ballet
  • Synge
En blond gutt i hvit T-skjorte peker på en gutt med brunt hår og hvit T-skjorte som smiler tilbake.

Begge guttene har mye erfaring fra før, blant annet fra Nationaltheatret i Oslo, og Peter er med i NRK Supers «Kristiania magiske tivolitheater».(Foto: Stig B. Hansen, Aftenposten )

Fortsatt nervøs

Totalt skal guttene spille ti forestillinger. Det er to personer som deler på hver barnerolle. De spiller annenhver forestilling.

– For å være helt ærlig så er det ganske deilig å dele rollen, sier Teodor.

Selv om begge guttene har mye erfaring fra før, kan de fortsatt kjenne på nerver.

– De er vel alltid der uansett hvor mange forestillinger man spiller, forteller Teodor.

Seks jenter i treningsklær sitter på et dansegulv og ler av to gutter i fargerike klær.

Jentene ler av sangen kostymene til Billy og Michael. (Foto: Stig B. Hansen, Aftenposten )

Guttenes tips

Guttene har noen tips til andre som har lyst til å prøve seg på scenen.

– Vær deg selv, sier Peter.

– Det er mye enklere å lære noen som er hyggelig, til å steppe enn det er å lære noen som er god til å steppe, til å være hyggelig, sier Teodor.

«Billy Elliot»

• Premiere på Sandvika Teater 13. januar.
  • Billy Elliot kom først som film for 22 år siden.
  • Første musikal ble satt opp på West End i London fem år senere.
  • Forestillingen i Sandvika er en amatørproduksjon. Det vil si at skuespillerne ikke er profesjonelle.
Ragnhild Telise Kristoffersen