Snart blir det mindre ballspill og mer av dette i gymtimen

Vetle, Ingvild, Una, Hugo og Iben øver på en dans i gymtimen. I fremtidige gymtimer kan det bli mindre ballspill og mer dans. (Foto: Siri Øverland Eriksen )

Denne klassen gjør noe som ikke er så vanlig i gymmen. Nå skal flere gjøre det samme.

I klasse 5B på Korsvoll skole i Oslo danser elevene i gymtimen. Det er ikke så vanlig at elever i Norge gjør det når de har gym.

– Det er kjempegøy å danse, for da gjør vi litt forskjellige ting i gymmen, sier Christian (10).

Ikke alle liker ballspill

Christian, Nora og Selma har nettopp øvet på en dans de skal fremføre på skolen. Jentene er enig med Christian.

– Det er jo ikke alle som liker ballspill. Det er bra å gjøre noe annet, sier de.

Mye ball

Ballspill er den vanligste aktiviteten i kroppsøvingsfaget. Det viser en undersøkelse fra 2018 gjort av Høgskolen i Innlandet. Der svarte nesten syv av ti elever at de spilte ballspill ofte i gymmen.

Kjedelig for noen

Hvorfor er det så mye ballspill? Det kan Reidar Säfvenbom, professor ved Norges idrettshøgskole, svare på.

– Det er fordi lærerne gjerne har drevet med fotball eller håndball selv, og fordi de selv likte dette da de gikk på skolen, forklarer han.

Selma (10), Nora (10) og Christian (10) trener langrenn ved siden av skolen. Ellers driver de med turn, orientering og fotball.(Foto: Siri Øverland Eriksen )

Professoren synes det blir urettferdig for de elevene som ikke er så gode i ballspill. Det er heller ikke bare dette elevene skal lære i faget.

– Det er jo lett for dem som driver med den idretten utenfor skolen. Men elever som ikke er gode, kan grue seg til timene. Når elever gruer seg eller ikke har det bra i timene, er det også vanskelig å lære noe, sier Säfvenbom.

Mer lek

Nå blir det en endring. Den nye læreplanen for skoler i Norge skal gi elevene mer lek og variert aktivitet. Den er tydeligere på at kroppsøving ikke handler om å bli god i ulike idretter, som for eksempel fotball, basketball eller håndball.

– Nå skal elevene kunne fordype seg i aktiviteter som dans, parkour eller tricking, sier professoren til Aftenposten Junior.

I den nye læreplanen fokuseres det mer på lek og variert aktivitet. I denne gymtimen fikk elevene danse. (Foto: Siri Øverland Eriksen )

Gruer seg til kanonball

Elevene på Korsvoll heier på endringene. De forteller at én gang spilte de stikkball og kanonball hele timen.

– Det er bra at det blir mindre ballspill, for jeg vet at noen gruer seg av og til. Når vi spiller kanonball, kan vi diskutere resultatet i en uke etterpå, om man ble tatt eller ikke, sier Nora.

– Det er fint å gjøre andre ting i gymmen enn stikkball og kanonball, sier Selma.

For 40 år siden var det vanlig at gutter og jenter i Norge hadde gym hver for seg.

Hva liker du å gjøre i gymmen?

Live (9), Oslo sier: Å spille kanonball og leke klatreharen. Det er en lek hvor man skal prøve å ta hverandre, men det er ikke lov å tråkke på gulvet.
Adam (10), Hamar sier: Jeg synes det er gøy med apparat-sisten fordi du må hoppe, sprette og løpe rundt.
Marcus (11), Mandal sier: Jeg liker best å spille fotball. Gym er favoritt faget mitt, og fotball er det morsomste i hele verden!

Finn svaret i teksten

1. 1Hvorfor er det så mye ballspill i gymtimene på norske skoler, ifølge Reidar Säfvenbom?
  2. 2Når det blir mindre ballspill i gymtimene - hva skal det bli mer av?
  3. 3Hvorfor mener elevene på Korsvoll skole at det blir bra med mindre ballspill?

Tenke-oppgave

1. 1Hva liker du best å gjøre i gymtimene?
  2. 2Hva ønsker du deg mer av i gymtimene på din skole?

Skap noe selv

1. 1Lag en podkast der du og en læringspartner diskuterer hva dere syns om at det blir mindre ballspill i gymtimene.
Synne Søhoel Drageset