Nektet å fly på tur

Frida og vennene brukte noe av tiden på toget til å spille kort. (Foto: Hanna Hjardar )

4 voksne og 25 barn reiste med tog i seks timer istedenfor å ta fly. Det var på grunn av Frida.

Da Frida fra Oppegård skulle til Sverige med fiolin-gruppen sin, sa hun klart ifra: Hvis de skulle fly, nektet hun å være med.

Men så fant hun ut at det også var mulig å ta tog.

– Da spurte jeg de andre fiolin-elevene om de også ville ta tog, sier hun.

Det ville de. Men ideen hennes stoppet ikke der. Den spredte seg videre til andre skoler som skulle være med til Sverige. Til slutt tok alle toget.

– Når vi ble så mange som tok tog, hjelper det faktisk, sier Frida.

Fiolin-gruppen tok toget fra Oslo til Stockholm i Sverige.(Foto: Aftenposten Junior )

Streiker hver dag

Frida er veldig opptatt av miljøet. I løpet av det siste halvåret har hun deltatt på alle de store klima-streikene. Hun mener flere bør tenke på at luften blir forurenset når man flyr.

– Vi kan ikke fortsette å fly så mye som vi gjør i dag hvis vi vil beholde kloden sånn som den er, sier hun.

Mange er enige med Frida i dette.

12 år gamle Frida har lenge vært opptatt av miljøet. (Foto: Hanna Hjardar )

– De voksne har et ansvar

Une Aina Bastholm i Miljøpartiet De Grønne synes det er inspirerende at Frida fikk med seg de andre på toget.

– Men det kan ikke være opp til barna å måtte løse et problem voksne har skapt, sier Bastholm.

Hun mener voksne politikere må sørge for at det er enkelt å ta miljøvennlige valg. Eksempler på det kan være at vi får flere buss- og togavganger, eller at vi bygger trygge skoleveier som man kan gå eller sykle på.

Frida møtte klimaforkjemper Greta Thunberg i Stockholm i 2018.(Foto: Privat )

Hjelper å si ifra

Det var grytidlig da Frida og de andre elevene satte seg på toget til Oslo. Togturen tok til sammen seks timer. Men ifølge Frida var det aldri kjedelig om bord.

– Vi spilte spill, fortalte vitser og tullet masse. I tillegg er det lett å bytte plasser og gå rundt, sier hun.

Frida angrer ikke på at hun sa ifra. Hun ville gjort det samme igjen.

– Jeg var så sikker på at jeg ikke ville fly. Derfor var det aldri vanskelig å si ifra, sier hun.

Frida (Foto: Hanna Hjardar) sier: Jeg var så sikker på at jeg ikke ville fly. Derfor var det aldri vanskelig å si ifra.

I august 2019 fløy svenskene mindre enn samme måned året før. Årsaken kan være at de skammer seg for å fly, ifølge nyhetsbyrået NTB. Flere norske bedrifter, som DnB og Telenor, har bestemt seg for å fly mindre. De skal ha flere videomøter i stedet for å fly.

Gjør du noe spesielt for miljøet? Send en e-post til post@aftenpostenjunior.no

Margrethe Lindebø Skeie