Skal abort være lov eller ikke?

Det er mange som er sinte fordi abortreglene i USA kan bli endret.(Foto: Mike Segar, Reuters/NTB )

Det skal snart bli avgjort mange steder i USA.

Å ta abort er hvis noen er gravid, men bestemmer at de ikke vil ha barn. Da får personen hjelp på sykehuset til å få avsluttet graviditeten. I USA er det for tiden mye snakk om abort og om det bør være lov. Det har vært lov i landet i nesten 50 år.

Hva er det som har skjedd i USA nå som gjør at så mange er sinte?

Kjetil Hanssen (Foto: Aftenposten) sier: Det ser ut som det blir forbudt med selvbestemt abort mange steder i USA.

Han er journalist i Aftenposten og har skrevet mye om dette.

Kan bli forbudt

Hva er abortreglene i USA nå, og hva kan de bli endret til?

– Akkurat nå kan kvinner ta abort frem til de har vært gravide i cirka 23 uker. I noen stater vil det kunne bli helt forbudt. I andre stater vil det fortsette å være akkurat som nå. Det spørs hvem som bestemmer i staten, sier Hanssen.

I USA er det to store partier. Enkelt forklart vil demokratene at abort skal være lov som nå. Republikanerne vil at det skal være opp til politikerne i statene å bestemme hva de gjør i sin stat. Mange av republikanerne synes også abort er galt, sier Hanssen.

Det er en del mennesker i USA som mener abort ikke bør være lov. De mener det er galt å ta liv ved å avslutte en graviditet.

Kjempet i 100 år

Hva er det med denne saken som gjør at det er så mange følelser?

Kari Tove Elvbakken (Foto: Universitetet i Bergen) sier: Det er rett og slett fordi mange mener at det er kvinnene selv som best kan vurdere om de kan bære frem et barn. Det handler om å kunne bestemme over kroppen og over livet. Mange kan komme i en vanskelig situasjon om det blir forbudt.

Elvebakken er professor og kan mye om dette temaet.

Hva kan konsekvensene bli?

– I tillegg til at mange mister en rettighet som betyr mye, er det også frykt for at det blir mange ulovlige aborter. Det er mindre trygt for dem som tar abort, sier Elvebakken.

Hun sier at kvinner har kjempet for denne rettigheten i over 100 år.

«Vår kropp – vårt valg» står det på skiltet til denne kvinnen.(Foto: Amanda Andrade-Rhoades, AP/NTB )

Avgjøres i juni

Hvem er det som skal avgjøre om reglene I USA endres?

– Det er det ni dommere som sitter i USAs høyesterett som skal gjøre. De skal bestemme seg i slutten av juni, sier Hanssen.

Saken skal avgjøres i høyesterett i Washington. (Foto: Jacquelyn Martin, AP/NTB )

Tidligere president Donald Trump nevnes også mye i denne saken. Hvorfor det, egentlig?

– Det var han som valgte noen av de dommerne som skal bestemme i saken, sier Hanssen.

Tidligere president i USA Donald Trump.(Foto: Gaelen Morse, Reuters/NTB )

Hvem vil det gå hardest utover dersom abort blir ulovlig?

– Det vil som alltid ramme dem som har minst penger hardest, sier Elvebakken.

Abort i Norge

• I Norge kan man ta abort frem til man har vært gravid i 12 uker. Vil du gjøre det senere, må du søke om det.
  • Det ble lov i Norge i 1978. Det er 44 år siden.

Kilde: Store norske leksikon

Sindre Trygsland