Sofie vil ha slutt på jente- og gutteklær

– Noen ganger må jeg gå ut av butikken uten å ha funnet noen bukse som jeg vil ha, fordi alle er tettsittende, sier Sofie. (Foto: Rolf Øhman )

Det er urettferdig at klesbutikker har flere løse bukser for gutter enn for jenter, mener Sofie. Hun får støtte av programleder og klesdesigner Jenny Skavlan.

Denne saken sto først på trykk i Aftenposten Junior i mai 2017.

– Jeg blir kjempeirritert! sier Sofie.

Når hun skal kjøpe bukser, ser hun at det er flere løse bukser for gutter enn for jenter. Hun forstår ikke hvorfor det er forskjell på gutte- og jentebukser.

– Det er urettferdig at butikkene har flere innpåsittende bukser for jenter enn for gutter. Jenter må også få lov til å bevege seg i buksene sine. Jenter vil også ha bukser å leke i! sier hun.

Har fått nok

Nå har Sofie, som bor i Nittedal i Akershus, fått nok. Hun sendte et leserinnlegg til Aftenposten Junior. Vi blir med henne til kjøpesenteret der hun pleier å handle klær.

– Se på de reklameskiltene der! Jenta har smale bukser, mens guttene har løse bukser. Det er typisk, sier hun.

Ubehagelige å gå i

I jenteavdelingen inne i en av butikkene på senteret går hun bort til et stativ med innpåsittende jeans.

– Jeg kunne aldri gått i disse. De er ubehagelige å gå i. Det virker ikke som om de lager klær ut fra hva barn vil ha, men hva de synes ser fint ut. Men vi er barn, ikke utstillingsdukker, sier hun.

Sofie liker godt å klatre. Det er ikke så lett med innpåsittende bukser, mener hun. Her sjekker hun ut buksene i butikken.(Foto: Rolf Øhman )

Kan du ikke bruke joggebukse eller tights?

– Jeg bruker det innimellom, men jeg skulle gjerne hatt en ordentlig bukse, en bukse som ser fin ut, men som ikke er innpåsittende.

Flere løse bukser til gutter

Når Sofie går i butikken, finner hun et par løse bukser hun kunne tenkt seg. Men hun mener fortsatt at gutter har flere løse bukser å velge mellom.

Lånte klær av storebror

Programleder og skuespiller Jenny Skavlan sier til Aftenposten Junior at hun er helt enig med Sofie, og at hun også irriterer seg over at det er forskjell på jente- og gutteklær. Hun designer klær og har skrevet bøker om å sy om klær.

– Da jeg var barn, fant jeg ikke de plaggene jeg hadde lyst på. Da begynte jeg å sy mine egne klær. Jeg lånte også klær av storebroren min, sier hun til Aftenposten Junior.

Hun mener det ikke bør være noe som heter gutte- og jenteklær.

Jenny Skavlan (Foto: NTB scanpix) sier: Alle skal få velge hva de vil gå med selv.

Både for gutt og jente

Julie Bragli Eckhardt jobber i Cubus, en av Norges største kleskjeder. Hun mener det ikke er like stor forskjell på jente- og guttebukser som før.

– Vi ser at en del ønsker seg mer kjønnsnøytrale klær. Butikkene våre får snart inn flere klær som både er for gutt og jente, skriver hun i en e-post til Aftenposten Junior.

Hun skriver også at de og andre butikker fortsatt ser at mange jenter liker litt smalere jeans enn guttene, og at de derfor lager flere smale jeans for jenter.

– Det er heldigvis fullt mulig for gutter å bruke jentebukser og for jenter å bruke guttebukser, skriver hun.

Håper på endring

Sofie synes det er fint å høre at flere enn henne ønsker seg klær som ikke skiller på om du er gutt eller jente.

– Da blir det kanskje ikke gutte- og jenteklær lenger. Og da blir det kanskje lettere å finne klær en har lyst på, sier hun.

Jenny Skavlans klestips

1. 1Jenter kan handle i gutteavdelingen og gutter kan handle i jenteavdelingen.
  2. 2I bruktbutikker finner du et større utvalg av klær.
  3. 3Det er enkelt å sy egne klær. Få hjelp av en voksen til å lære å bruke en symaskin.
  4. 4Hvis du vil gjøre en bukse mer fargerik, kan du kjøpe merker i stoff som du kan sy eller stryke på.

Jenny Skavlan har sydd om klærne sine siden hun var barn. Her er hun 13 år. Disse buksene bleket hun med klor og frynset oppe og nede. Beltet og vesken laget hun selv.(Foto: Privat )

Visste du?

Jenny Skavlan begynte å lage sine egne klær da hun var 10-11 år.

Les Sofies innlegg i Junior Si ;D her:

Kjære Cubus, H&M, Wow og Lindex!

Jeg liker ikke at det er mest trange bukser for jenter. Når jeg skal prøve bukser i klesbutikker, er det vanskelig å finne en bukse som jeg liker å gå og løpe i.

Det er urettferdig at dere lager flest trange bukser for jenter, og mest romslige bukser for gutter. Hvorfor er det sånn? Jenter må også få lov til å bevege seg.

Mange jenter, sånn som meg, liker å klatre, for eksempel. Det virker som dere mener at jenter skal stå til pynt og snakke med andre jenter, og at guttene skal få lov til å klatre, hoppe, løpe og bevege seg! Kan dere forstå at det er urettferdig? Jeg blir kjempeirritert!

Det bør også være bukser i alle farger, ikke BARE rosa. Jenter liker også andre farger.

Til sist vil jeg si at jeg synes det er kjempeteit at dere har rare navn på jentebukser, f.eks. slim fit. Det er dumt dere kaller jentebukser for sånne trange, teite ting.

Vi er ikke barbiedukker! Jenter kommer i alle slags fasonger og størrelser!

Hilsen irritert jente (9)

Mari Lund Wictorsen