Dette må du vite om energidrikk

En tegning viser en gul drikkeboks med et rødt lyn på og en svart, veltet boks som ligger på hvit bakgrunn, mens gult innhold renner ut.

Nå kan det bli slutt på at barn kan kjøpe energidrikk i butikken.

Det er blitt mer og mer vanlig å drikke energidrikk i Norge. I fjor satte vi ny rekord. Da slurpet vi i oss nesten dobbelt så mye som for fire år siden. Det viser en oversikt fra Bryggeri- og drikkevareforeningen. Mange eksperter mener energidrikk burde være forbudt for barn, og at det haster.

Aysha Grönberg (Foto: Gøril Furu) En kvinne med langt, svart hår og svart genser smiler mot kameraet, og er redigert inn på en lilla bakgrunn. sier: Vi mener at det ikke skal være lov å selge energidrikk til barn og unge.

Grönberg er ernæringsfysiolog og jobber i Forbrukerrådet.

– Vi mener at myndighetene må bestemme at man må være 16 år for å kjøpe energidrikk, sier hun.

Hva er energidrikk?

• En slags brus som inneholder blant annet koffein.
  • Én boks energidrikk inneholder like mye koffein som to-tre kaffekopper.
  • Energidrikk har dobbelt så mye koffein som Cola.
Tegning av en rød boks som det står "energidrikk" på.

Holder deg våken

Én av fire i alderen 10 til 12 år sier at de har drukket energidrikk for å holde seg våkne når de gamer. Det viser Forbrukerrådets undersøkelse fra 2021.

En tegning av en svart og hvit spillkonsoll, som kanskje tilhører en Nintendo-boks.

Barn tåler mindre

Erik Arnesen (Foto: UiO) Portrett av en mann med kort går og barbert ansikt, i blå dress, som er redigert inn på en lilla bakgrunn. sier: Barn tåler ikke like godt koffeinet i energidrikk som voksne gjør.

Arnesen er ekspert på ernæring og jobber på Universitetet i Oslo.

– Barn bør få i seg mindre koffein enn voksne, først og fremst fordi barn har mindre kropp, sier han.

Blir hektet

Nesten halvparten av de som drikker energidrikk, sier at de drikker det fast. Det vil si minst én gang i uken, viser undersøkelsen.

– Koffein er et stoff som forskerne vet helt sikkert at vi kan bli avhengige av. Mange kan føle et «sug» etter kaffe og energidrikk, sier forskeren Erik Arnesen.

Tegning av en hvit kaffekopp som står på en liten stål, med rosemotiv på.

Hva er koffein?

• Koffein er et stoff som kommer fra kaffebønner.
  • Stoffet finnes i Cola, kaffe, te og kakao.
  • Energidrikk har dobbelt så mye koffein som Cola.

Oppkvikkende

Hvordan virker koffein på kroppen?

– Koffein får oss til å føle oss mindre trøtte. Det som skjer, er at koffeinet tas raskt opp fra magesekken til blodet og holder seg i blodet i 12 timer, sier Erik Arnesen.

Tegning av en person med rødt hår som ligger på en hodepute, med vide, oppsperrede øyne.

Drikker du energidrikk klokken 2, blir koffeinet i kroppen til 2 om natten.(Foto: Randi Matland )

Skjelving

Nesten halvparten av barn og unge som har prøvd energidrikk, har opplevd skjelving, problemer med å sove og hodepine, viser undersøkelsen som Forbrukerrådet har gjort.

Tegning av en rød hjertemuskel som "banker" ekstra mye på en hvit bakgrunn.

Noen kan også få hjertebank av energidrikk.(Foto: Randi Matland )

Hvor mye energidrikk tåler barn å drikke?

Ellen Bruzell (Foto: Niom) Et portrett av en smilende kvinne med litt rynker og hvitt, halvlangt hår som er redigert inn på en lilla bakgrun. sier: Noen tåler å drikke en hel boks uten at de får problemer med å sove av den grunn.

Bruzell er forsker i biofysikk og sitter i Vitenskapskomiteen for mat og miljø.

– Det er ikke farlig å drikke litt energidrikk, men barn må aldri drikke mange bokser på én gang, sier hun.

Ber om aldersbevis

I dag har butikkene ulike regler for hvor gammel du må være for å få kjøpe energidrikk.

Du kan bli stoppet og bedt om å vise frem et bevis på alderen din. Grensene kan være fra 14 til 18 år. Det har politikerne gitt butikkene lov til å bestemme selv.

Kan få aldersgrense

Til våren skal politikerne diskutere om det skal komme en aldersgrense for barn og unge, slik at de ikke lenger kan kjøpe energidrikk i butikken.

I 2022 drakk vi 73 millioner liter energidrikk. Det er 146 millioner halvliters-bokser.

Randi Matland