Lover å jobbe for tryggere skoleveier

Knut Arild Hareide er Norges samferdselsminister.(Foto: Terje Pedersen )

Dette er blitt gjort i Norge for å få enda tryggere skoleveier.

Trygge skoleveier er en sak politikerne har jobbet lenge med, skriver samferdselsminister Knut Arild Hareide i en e-post til Aftenposten Junior.

Han sier at antallet ulykker langs skoleveien har gått veldig ned de siste årene.

Nå skal regjeringen blant annet bruke 500 millioner kroner de neste seks årene slik at det blir enda tryggere for barn i trafikken.

Redde foreldre

Mange foreldre sier ifra om at barna deres ikke har en trygg skolevei. Det forteller Anders Havdal i Trygg Trafikk.

Anders Havdal (Foto: Trygg Trafikk) sier: – Barn har rett på en trygg skolevei.

Trygg skolevei

Men hva er egentlig en trygg skolevei?

Guro Ranes i Statens vegvesen forklarer det slik: En trygg skolevei skal ha så lite farer som mulig, lengst mulig unna kjøretøyer med motor.

Guro Ranes jobber i Statens vegvesen.(Foto: Statens vegvesen )

Ifølge Ranes er Norge blitt flinkere til å passe disse tingene i nærheten av skoler:

• Lave fartsgrenser
  • Fotgjengeroverganger
  • Fartsdumper så bilene ikke kan kjøre fort
Journalist Sindre Trygsland sier: Hvordan er din skolevei? Send oss en e-post til post@aftenpostenjunior.no, og fortell oss om den.

I en spørreundersøkelse svarte nesten 1 av 4 foreldre at de ikke mener barna har trygg skolevei.

Kilde: NAF

Sindre Trygsland